Škoda 105/120/130 Série M: Legende, com Heckmotor
Do polovice 80. rokov zostala Škoda snáď jediným výrobcom na svete, ktorý pokračoval vo výrobe rodinných áut s motorom vzadu. Tento archaický koncept si česká firma osvojila ešte začiatkom 60. rokov minulého storočia, keď bol ešte relatívne aktuálny, no veľmi skoro sa rýchlo zapísal do histórie a ustúpil avantgardnému pohonu predných kolies a dvojobjemovým karosériám. Štátny podnik Škoda si však pre svoje obmedzené finančné zdroje len ťažko môže dovoliť pravidelne aktualizovať sortiment, aby držal krok so západoeurópskou avantgardou. Jediné, čo môže ponúknuť, je čiastočná modernizácia svojich známych modelov. Presne to sa stalo koncom roka 1983, keď bol predstavený kompletný facelift Škody 105/120, zaradený s interným továrenským označením M kit ambreiaj valeo pret.

Vzhľad vozidiel modernizovanej série je vybavený úplne novou aerodynamickejšou prednou časťou s novými blatníkmi, spojlerom, veľkými smerovými svetlami spojenými s halogénovými svetlometmi a dvojdielnym polypropylénovým nárazníkom. Združené zadné svetlá sú teraz oveľa väčšie a modernejšie tvarované.
Najväčšou novinkou spojenou s debutom série M je pridanie dvoch úplne nových modelov s motormi s objemom 1300 cm3 do ponuky. Ide o Škoda 130 L 5-miestny sedan so 4 dverami a Škoda Rapid 130 2-dverové športové kupé s 2 + 2 sedadlami.
Jedným z mála vonkajších rozdielov v modeli 130 L je prítomnosť dodatočných otvorov v prednom spojleri, no najvýraznejšie zmeny sa ukrývajú pod karosériou a presnejšie v motore, prevodovke a zavesení zadných kolies.
Použitie výkonnejšieho motora so zvýšeným zdvihovým objemom si vyžaduje pomerne veľa konštrukčných zmien štandardného agregátu pri zachovaní jeho základnej koncepcie. Ide tiež o 4-valcový, radový, vodou chladený motor s horným ventilom (OHV) umiestnený pozdĺžne za zadnou nápravou motora. Pri zachovaní zdvihu piestu 72 mm, ktorý bol rovnaký pre všetky vtedajšie motory Škoda, sa priemer valca zväčšil na 75,5 mm, čím sa zdvihový objem zväčšil na 1289 cm3. pozri Kompresný pomer sa zvýšil na 9,7:1 a maximálny výkon teraz dosahuje 43 kWh (58,5 k) pri 5000 ot./min.
Nový blok valcov má zvýšenú tuhosť v oblasti hlavných ložísk kľukového hriadeľa. Prevodovka je zjednotená v spoločnom bloku s motorom.
V tomto modeli Škody bola pre zníženie spotreby prvýkrát v sériovej výrobe zavedená aj 5-stupňová prevodovka. Maximálna rýchlosť dosahuje 153 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h prebehne za 15 sekúnd.
Škoda z roku 1985 ponúka široký výber celkom 10 úprav, ktoré sa líšia motorom, prevodovkou, karosériou a vybavením interiéru. S touto druhou a poslednou modernizáciou prvého modelu predstaveného v roku 1976 boli odstránené zadné motory. Zároveň sa už tvrdo pracuje na úplne novom firemnom modeli Favorit s pohonom predných kolies a dvojobjemovou karosériou od Bertoneho.
- 2025-07-14 - Roemeniëából Elektronische autoval: mennyibe kerül?
- 2025-07-13 - Extreme Tuning a ferramenta Carpoint pre Daciu Bigster
- 2025-07-12 - Renault Boréal – o nová Dacia Bigster de Europa é o Premier
- 2025-07-11 - Visszaseekke: Eladó Alfa Romeo em Maserati?
- 2025-07-10 - Em 40 anos é o primeiro Jeepa Diesel melhor.
- 2025-07-09 - Dacia 1325 Liberta: von der Felswand aus gesehen
- 2025-07-08 - Poľský otec, 45 rokov
- 2025-07-07 - Model dodávky 7 rodín van Opel: model Rüsselsheim-Család
- 2025-07-06 - Der Betrieb des FIAT 500 Hybriddel de Mirafiori-auto – 5000 strán v roku 2025
- 2025-07-05 - Eu lit Mark zien, também há 60 nos no registro, na sua interpretação: "Audi muss ein Problem haben."
