Alfa Romeo Alfetta GT 1.8: lendario há 50 ano
Športová Alfetta GT/GTV, vyrábaná v rokoch 1974 až 1987, mala nielen zodpovednú úlohu nahradiť obľúbené kupé radu '105' vytvorené Bertone, ale musela sa s touto náročnou úlohou vyrovnať aj v oveľa ťažších podmienkach. Po dvoch ropných krízach v 70. rokoch a všeobecnom poklese dopytu po silných a extravagantných autách v 80. rokoch niet divu, že kupé na báze Alfetty sa predávali v podstatne menšom počte ako ich predchodcovia. To však nijako neovplyvňuje ich imidž a dnes sa tieto mimoriadne očarujúce autá tešia zaslúženému vysokému uznaniu medzi fanúšikmi Alfy Romeo piese auto Alfa Romeo ro.
Vývoj väčšieho a priestrannejšieho kupé ako Giulia GT sa začal už v roku 1968 prvými štúdiami založenými na podvozku 1750 GTV, následne však padlo rozumnejšie rozhodnutie použiť novú, vyspelejšiu platformu Alfetta (aj keď tá má o 11 cm kratší rázvor). Mechanický balík je odlišný, ale poslanie projektu zostáva rovnaké: poskytnúť podstatne viac miesta pre štyroch ľudí a ich batožinu ako Giulia GT, a to pri zachovaní jej elegantného športového vzhľadu. Výsledkom týchto zdanlivo protichodných požiadaviek je úžasný klinovitý fastback navrhnutý Giugiarom, ktorý aj dnes vyzerá rovnako dobre ako pred päťdesiatimi rokmi.
Načasovanie zvolené pre trhový debut Alfetty GT sotva môže byť nevhodnejšie. Bol uvedený na trh v lete 1974 vo svete otriasanom ropným embargom, s paralyzovanou ekonomikou a cenami pohonných hmôt, ktoré spôsobili kolaps predaja športových áut. Spočiatku bola ponúkaná iba jedna verzia s 1,8-litrovým štvorvalcovým motorom vybaveným dvoma dvojkomorovými karburátormi Dell Orto, ktorý vyvinul výkon 122 k. pri 5500 ot./min Po roku 1976 bol pôvodný 1,8-litrový model nahradený 2,0-litrovým GTV s uvedením základného 1,6-litrového modelu zameraného najmä na taliansky trh. Napriek väčšiemu zdvihovému objemu zostal maximálny výkon a krútiaci moment spočiatku v rovnakom rozsahu ako predchádzajúci 1,8-litrový model, čo sa však v roku 1979 napravilo zavedením 2,0-litrového GTV s., preladeného podvozku a luxusnejšieho interiéru. V rokoch 1976 až 1980 bol model GTV dostupný aj na americkom trhu, aj keď bol ohrozený masívnymi federálnymi bezpečnostnými nárazníkmi a vybavený odladeným motorom s výkonom 110 k. s mechanickým systémom vstrekovania paliva Spica.
Začiatkom roka 2009 sa automobil prezentovaný na fotografiách stal súčasťou veľkej tematickej kolekcie Zvezdelina Grozdanova zo Sofie, ktorá zahŕňa iba ikonické modely talianskej značky zo 60. a 70. rokov. Jeho Alfetta GT, vybavená 1,8-litrovým motorom s výkonom 122 k, bola súčasťou najskoršej série vyrobenej v roku 1975.
Záver
Polstoročie po svojom debute na trhu je Alfetta GT veľmi vyhľadávaná zberateľmi, stále sa vyznačuje inšpiratívnym dizajnom, zapôsobí nespútaným športovým charakterom a je oveľa zábavnejšia ako jej predchodca.
- 2024-12-11 - Minden ittok leggyorsabb G-szätnaa tob mint 1000 LE-vel.
- 2024-11-28 - Dinamikus a outra pessoa: mimo verzie Audi Q5 Sportback
- 2024-11-26 - Ele é um Zug, nach Dakarra fährt
- 2024-11-20 - Kipufogórendszer csappantyúkkal em carbono karosszériasötttel em Chevrolet Corvette C8-hoz
- 2024-11-20 - Na Volvo, o XC90 ativo eo novo motor
- 2024-11-19 - Zmluva o triede Toyota Offroad pre rok 2024 pred SEMA-Messe erscheinen
- 2024-11-19 - 40 LE-vel tob – um Sondermodell van legerősebb sörðurú Fabia
- 2024-11-18 - Brugte combi Puntos fortes e fracos: Seat León ST
- 2024-11-18 - Do toho Ford Courier: ¡af űr kiskirálya elfőnt! (PRÜFEN)
- 2024-11-17 - Kombi pre Fiat Grande Panda: je to pixel