Dacia 1302. - pred 50 rokmi

Od svojho debutu v roku 1969 sa Dacia 1300 stala najmodernejším osobným automobilom vyrobeným v socialistickom tábore. Opierajúc sa o silný a odolný gén svojho prototypu Renault 12, Dacia zostala vo výrobe viac ako štvrťstoročie bez výrazných štrukturálnych zmien. Vďaka dobrému základu, o ktorý sa môže oprieť, rumunská spoločnosť začína s vývojom originálnych vlastných variantov, ktoré nie sú dostupné v ponuke Renaultu, z ktorých prvý bol predstavený presne pred 50 rokmi. Ide o ľahkú úžitkovú verziu označenú ako 1302, ktorá sa spočiatku vyrábala v limitovaných sériách, no časom sa etablovala ako jeden z najpopulárnejších a najvyhľadávanejších modelov spoločnosti, ponúkaný v šiestich hlavných karosárskych štýloch piese auto online.

Dacia 1302. - pred 50 rokmi

Prvá verzia ľahkého úžitkového vozidla Dacia 1302 (ktorú Rumuni žartom nazývajú „Papuc“ alebo „papuča“) sa vyrábala v rokoch 1975 až 1982, pričom počas tohto obdobia sa vyrobilo iba 1 500 kusov. Karoséria je samonosná, nákladná plošina je vyrobená z polyesterovej živice a plechu a zadné zavesenie kolies je zosilnené a upravené tak, aby poskytovalo užitočné zaťaženie 400 – 500 kg. Táto verzia existuje v troch sériách: prvá má rovné zadné blatníky a malé zadné okno, druhá má vlnité zadné blatníky a malé zadné okno a tretia má väčšie zadné okno.

V roku 1981 bola predstavená Dacia 1304 – prvý model spoločnosti s pohonom zadných kolies, ktorý využíval mnoho prvkov a dielov z modelu Aro 10 (vrátane listových pružín zadného zavesenia), vďaka čomu sa jeho nosnosť zvýšila na 1100 kg. Bola dostupná v 3 verziách: pick-up, podvozok a verzia s otvárateľnými bočnými panelmi, pričom užitočná plocha nákladnej plošiny bola 2,25 metra kubického. Prvé verzie boli vybavené štandardným motorom s pracovným objemom 1289 centimetrov kubických a výkonom 54 koní, ale po roku 1992 sa začali ponúkať verzie s výkonnejšími motormi s objemom 1397 centimetrov kubických (62 koní) a 1557 centimetrov kubických (72 koní). Až v roku 2002 sa modelový rad Dacia 1304 obohatil o 1,9-litrový naftový motor Renault s výkonom 62 koní. Nosnosť rôznych verzií sa pohybuje od 850 do 1150 kg.

Po roku 1992 bolo predstavených niekoľko ďalších zaujímavých modelov, z ktorých prvým bol 1307 Double Cab. Bol to päťmiestny automobil so štyrmi dverami a dĺžkou 4794 m (o 124 mm dlhší ako Dacia 1304). V tomto období sa objavil aj nízkorozpočtový pick-up Dacia 1309, ktorý sa vyrábal v rokoch 1992 až 1998. Na rozdiel od predchádzajúcich verzií bol takmer výlučne založený na kombi Dacia 1310 (s odstránenou iba strechou nad nákladným priestorom) a mal užitočné zaťaženie 400 kg.

V roku 1994 debutoval model 1304 King Cab s 2 dverami, ale s predĺženou kabínou a dvoma radmi sedadiel, ktorý sa vyrábal 10 rokov.

V roku 1998 bol rad dostupný aj s 1,6-litrovým vstrekovacím motorom a od roku 2000, kedy bol predstavený nový facelift, boli uvedené na trh prvé sériové verzie 4×4 (s nosnosťou 1250 kg). Pohon všetkých kolies sa zapína stlačením tlačidla, z pokoja alebo pri jazde v priamom smere rýchlosťou nižšou ako 10 km/h. So zapnutým pohonom všetkých kolies nie je možné jazdiť rýchlosťou vyššou ako 40 km/h, a to z dôvodu absencie medzinápravového diferenciálu.

Dieselový variant je ľahko identifikovateľný podľa čierneho plastového kusu vyčnievajúceho z krytu motora. Dôvodom je, že motor je vyšší, a preto bol v kryte vytvorený otvor, ktorý je zakrytý vyčnievajúcim plastovým kusom.

Od apríla 1975 do decembra 2006 bolo vyrobených celkovo 318 969 kusov všetkých modifikácií a variantov. Mnohé z nich sa úspešne predávajú v zahraničí, vrátane Bulharska.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

Prvá verzia ľahkého úžitkového vozidla Dacia 1302 (ktorú Rumuni žartom nazývajú „Papuc“ alebo „papuča“) sa vyrábala v rokoch 1975 až 1982, pričom počas tohto obdobia sa vyrobilo iba 1 500 kusov

V roku 1981 bola predstavená Dacia 1304 – prvý model spoločnosti s pohonom zadných kolies, ktorý využíval mnoho prvkov a dielov z modelu Aro 10 (vrátane listových pružín zadného zavesenia), vďaka čomu sa jeho nosnosť zvýšila na 1100 kg