Dacia 1325 Liberta: von der Felswand aus gesehen
História značiek Dacia a Bulgarreno sa začala písať súčasne v roku 1966, keď Bulharsko a Rumunsko podpísali zmluvy so spoločnosťou Renault. Výroba u nášho severného suseda sa však od tej našej líši v niekoľkých kľúčových aspektoch – hoci závod, ktorý tam bol postavený, začal fungovať až v roku 1968, je oveľa väčší, lepšie vybavený a má oveľa väčšiu kapacitu. Samotná výroba prebieha v uzavretom cykle a nie je závislá od externých dodávok a Dacia 1300, ktorá je na svoju dobu obdobou moderného Renaultu 12, sa začala vyrábať súčasne s ňou. Preto je životnosť samotného závodu aj konkrétneho modelu veľmi vysoká a nie je náhoda, že zostal na dopravníku viac ako štvrťstoročie piese auto online.

Koncom 70. rokov minulého storočia vypršala zmluva Renaultu s Rumunskom, ale francúzska strana predložila návrh na jej predĺženie s myšlienkou začať s výrobou Renaultu 18 namiesto Dacie 1300. Vládnuca komunistická strana sa však domnievala, že rumunskí výrobcovia automobilov už získali dostatok skúseností na to, aby sa so všetkými budúcimi výzvami vyrovnali samostatne. Výsledkom bolo, že v 80. rokoch sa objavila celá séria zaujímavých experimentálnych vývojov - od kompaktného mestského auta až po atraktívne športové kupé, ako aj samozrejme početné variácie založené na štandardnom sedane. Genetický zdroj Renaultu 12 je síce veľmi veľký, ale stále nie nekonečný. Preto už v polovici 80. rokov továrenskí konštruktéri ponúkli verziu úplne nového, moderného auta s číselným indexom 1325. Tu, žiaľ, mali rozhodujúce slovo opäť stranícki experti a tento ambiciózny projekt zostal len na rysovacej doske. Podľa vyššie uvedených pokynov sa musia dosiahnuť maximálne úspory, a preto si budúca Dacia musí zachovať čo najviac konštrukčných prvkov z modelu 1300.
Napriek stanoveným obmedzeniam sa však továrenským špecialistom podarilo vytvoriť pomerne slušné auto s novou, elegantnou líniou, čo bol dôležitý krok vpred v štylistickej evolúcii Dacie. Dizajn Renaultu 12, navrhnutý ešte v polovici 60. rokov, sa ukázal byť veľmi vhodný na premenu na hatchback (čo nebolo v ponuke francúzskeho prototypu) a táto myšlienka sa prakticky zrealizovala koncom 80. rokov s predchádzajúcim modelom 1320.
Predná časť modelu Dacia 1325 je pozoruhodná prepracovanou mriežkou chladiča a novou kapotou, ako aj prepracovaným motorovým priestorom (čím sa dosahuje lepšie tlmenie nárazov v prípade čelného nárazu, a teda lepšia ochrana vodiča a spolujazdcov), ako aj obdĺžnikovými svetlometmi kombinovanými so smerovkami a príslušnými obrysovými svetlami. Prepracovaním zadnej časti sa dosiahlo zníženie aerodynamického koeficientu z 0,45 pri modeli Dacia 1300 na 0,33 pri novom modeli (v tom čase bol optimálny koeficient na celom svete okolo 0,3).
Štýl zadnej časti je úplne odlišný od predchádzajúcich modelov a do značnej miery sa blíži k súčasným západným modelom tej doby. Pohotovostná hmotnosť vozidla sa znížila odstránením plôch krytých predným a zadným nárazníkom, čo v konečnom dôsledku prispieva k zníženiu spotreby paliva.
Dacia 1325 je dostupná s dvoma typmi motorov, 1289 a 1397 cm3. Vačkové hriadele sú namontované v hlave valcov a sú poháňané rozvodovým remeňom Piretti, ktorý sa servisuje každých 50 000 km. Zároveň podobné riešenie hojne používali spoločnosti ako Renault, Volkswagen, Ford a ďalšie a na tento účel bola upravená konfigurácia spaľovacej komory, rozdeľovacia schéma, olejové čerpadlo a karburátor. Vo verziách s motorom 1397 cm3 sa počíta s inštaláciou dvojkomorového karburátora, založeného na tom, ktorý používa Oltcit, čo vedie k zníženiu spotreby paliva a zníženiu škodlivých emisií. Sú splnené súčasné medzinárodné predpisy týkajúce sa hladiny hluku. Prístrojová doska obsahuje niektoré nové prístroje, ako je otáčkomer a displeje zobrazujúce tlak oleja a teplotu chladiacej kvapaliny. Vetranie a kúrenie kabíny sú na oveľa lepšej úrovni ako v predchádzajúcich modeloch a ako voliteľná výbava je k dispozícii aj klimatizácia.
Čo sa týka štýlu, Dacia 1325 má svoj prototyp v osobe modelu 1320 - prvého firemného hatchbacku, založeného na verzii kombi, ktorý sa vyrábal v malých sériách od roku 1987 do roku 1990. Model 1325 sa vyrábal v rokoch 1991 až 1996, čo sa zhodovalo so začiatkom demokratických procesov v krajine. Odtiaľ pochádza aj jeho obchodný názov Liberta, čo v rumunčine znamená „sloboda“.
- 2025-07-08 - Poľský otec, 45 rokov
- 2025-07-07 - Model dodávky 7 rodín van Opel: model Rüsselsheim-Család
- 2025-07-06 - Der Betrieb des FIAT 500 Hybriddel de Mirafiori-auto – 5000 strán v roku 2025
- 2025-07-05 - Eu lit Mark zien, também há 60 nos no registro, na sua interpretação: "Audi muss ein Problem haben."
- 2025-07-04 - 70 000 BMW-Elektronikauto com Software-Hiba-Miatt
- 2025-07-03 - O Hyundai Ioniq 6 N Dynamic Beleefde estreou no Goodwood Festival of Speed.
- 2025-07-02 - 510 LE com 50 000 km assim: motor AMG V8 bruto
- 2025-07-01 - U VW-Motorrad na prvom mieste Sitzplatznutzung
- 2025-06-30 - Bij Stellantis é um financiador com motor Hemi-V8!
- 2025-06-28 - En Kia Sportage Motorunk 53 km viac (KITERJESZTETT TESZT)
