Ein Jawa 350-638 40 Tag zuvor
V prvej polovici 80. rokov dovoz motocyklov do Bulharska nepresiahol 12-13 000 kusov, v roku 1984 klesol na 7 000 a v roku 1986 doslova sa zrúti na symbolickú úroveň 3900. Motocyklová kultúra budovaná v priebehu takmer ôsmich desaťročí v krajine je teda v stave úplného úpadku. Moderné motocykle na bulharskom trhu sú preto v tomto období veľmi vzácne a nové modely Jawa, ktoré sa u nás stali veľmi populárnymi v povojnovej ére, sú tu už len na stránkach odbornej tlače. Presne to je prípad novej Jawy 350-638, ktorá v roku 1985 nahradila mimoriadne obľúbený model 350-634. Vyznačuje sa oveľa atraktívnejším dizajnom a je vybavený štýlovým aerodynamickým spojlerom s priehľadným veterným štítom, pričom niektoré verzie sú dostupné v metalickej farbe.

Bežce na novej prednej teleskopickej vidlici sú vyrobené z ľahkej zliatiny s matnou čiernou povrchovou úpravou. Konštrukcia dvoch tlmičov v kombinácii s gumovými vložkami medzi koncami rebier dvoch valcov a hlavami valcov prispieva k výraznému zníženiu hladiny hluku. Zadná vidlica má vinuté pružiny s variabilným stúpaním a progresívnou charakteristikou a centrálne umiestnené teleskopické tlmiče. Predpätie pružiny je možné nastaviť do štyroch polôh v závislosti od zaťaženia bicykla a stavu vozovky.
Nový, oveľa ľahší motor je odliaty z hliníkovej zliatiny a do valcov sú zalisované liatinové puzdrá, ktoré zaisťujú vysokú odolnosť proti opotrebovaniu. V porovnaní s liatinovými valcami predchádzajúceho modelu nová konštrukcia zlepšuje chladenie, čo umožňuje zvýšiť kompresný pomer, a tým aj výkon a hospodárnosť motora najmä vo vyšších otáčkach. K zníženiu obsahu toxických zložiek vo výfukových plynoch prispieva aj zvýšený stupeň kompresie. Pod ľavým krytom kľukovej skrine a prevodovky je zosilnená spojka s 5 lamelami, ktorú je možné rozpojiť nielen ľavou rukoväťou na riadidlách, ale aj stlačením nožnej páčky na radenie prevodových stupňov.
Motor má pracovný objem 344 metrov kubických. cm, kompresný pomer 10,2 a vyvinie maximálny výkon 19 kW pri 5250/min. Maximálny krútiaci moment je 33 Nm pri 5000 ot./min. Mazanie je prefukovaním kľukovej skrine ako u každého dvojtaktného motora a pomer oleja a benzínu je 1:40.
Nový horizontálny posuvný karburátor typu 2928 SE zlepšuje výkon motora pri nižšom zaťažení a prechodových javoch a zároveň znižuje toxicitu výfukových plynov.
Výrazné zmeny nastali aj v elektroinštalácii, ktorá je po novom 12-voltová. Doterajší generátor jednosmerného prúdu bol nahradený oveľa výkonnejším 3-fázovým synchrónnym alternátorom vybaveným diódovým usmerňovačom a regulátorom vibrácií.
Celkové rozmery motocykla sú: dĺžka 2080 mm, šírka (pri riadidlách) 710 mm, výška 1065 mm. Objem nádrže je 17 l, pohotovostná hmotnosť (bez benzínu) je 156 kg, užitočné zaťaženie 130 kg.
- 2025-06-13 - Pontiac Nagydíj 1966: nová generácia
- 2025-06-12 - Hyundai predstavil základnú verziu Ioniq 6 N.
- 2025-06-11 - Um minissetor zahŕňa celkovo 980 automobilov a 285 motorových vozidiel
- 2025-06-10 - Brujas Mercedes-Model: Mercedes CLS
- 2025-06-09 - Stellantis Heritage a exkluzívny model Abarth 695 no Clubu Italia
- 2025-06-08 - Onze Multivan para 8 pessoas je k dispozícii v Bolgar-Piacot
- 2025-06-06 - Tento nový automat od BMW Motorrad
- 2025-06-05 - Zoznámte sa s BMW i4 Topmodel 601 lóeről
- 2025-06-04 - Škoda Superb 1.5 TSI m-HEV: en cseh E-szätná národná tálángel (TESZT)
- 2025-06-02 - Subaru BRZ: Eu sou um purista, eu disse isso! (TESZT)
