Erle BMW 3-as está disponible há muito tempo

BMW E21 zostáva v histórii ako prvá generácia legendárneho radu 3, ktorý sa vyrábal od júna 1975 do decembra 1983. Jeho prvú oficiálnu prezentáciu médiám uskutočnilo osobne predstavenstvo BMW na čele s Herbertom Quandtom na Olympijskom štadióne v Mníchove. Počas celej svojej výrobnej histórie bol model dostupný iba ako dvojdverové kupé (s výnimkou kabrioletov Baur) magazin de piese auto online.

Erle BMW 3-as está disponible há muito tempo

BMW E21 sa spočiatku vyrábalo iba s karburátorovými, štvorvalcovými benzínovými motormi s objemom 1,6, 1,8 a 2,0 litra. Vstrekovanie paliva bolo zavedené koncom roka 1975 pri modeli 320i a v roku 1977 sa v Európe objavila aj prvá verzia s karburátorovým 6-valcovým motorom. V Spojených štátoch sa však predáva iba vylepšená verzia štvorvalcového agregátu s priamym vstrekovaním. V roku 1978 dostal rad 3 svoj prvý šesťvalcový motor so vstrekovaním paliva, ktorý bol prvýkrát predstavený vo vlajkovej lodi 323i, a v roku 1981 debutovala 1,6-litrová verzia modelu 315 so zníženým výkonom. Konverzie Baur sa vyrábali v rokoch 1978 až 1981 a sú dostupné so všetkými verziami motorov. Prvý rad 3 nebol dostupný vo verzii M3, ale niekoľko exemplárov bolo vyrobených na základe modelu 323i s najväčším šesťvalcovým motorom.

Dizajn modelu E21 sa prirodzene blíži dizajnu nového radu 5 (E12), ktorý bol predstavený v roku 1972. Zachovaná je tu aj charakteristická krivka zadných stĺpikov BMW, známa ako „Hoffmeisterov ohyb“. Hlavným inšpirátorom umeleckého smerovania vo vývoji značky v tomto období bol francúzsky stylista Paul Braque, ktorý viedol dizajnérske oddelenie BMW v rokoch 1970 až 1974. Jeho pozitívny vplyv na imidž elitného nemeckého výrobcu je nepopierateľný a Múzeum dizajnu v Londýne zaradilo model E21 medzi „päťdesiat áut, ktoré zmenili svet“.

Vnútorné usporiadanie modelu E21 vyniká zavedením nového dizajnového konceptu, v ktorom sú stredová konzola a centrálna oblasť palubnej dosky natočené smerom k vodičovi. Toto sa následne na mnoho rokov stalo ochrannou známkou BMW. V kontexte pasívnej bezpečnosti sú všetky hrany a ovládacie prvky v interiéri zaoblené a polstrované.

Počas svojej pozoruhodnej deväťročnej výrobnej kariéry sa z modelu E21 vyrobilo celkovo 1 364 039 kusov, z ktorých 4 595 prerobila spoločnosť Baur.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

BMW E21 sa spočiatku vyrábalo iba s karburátorovými, štvorvalcovými benzínovými motormi s objemom 1,6, 1,8 a 2,0 litra

Dizajn modelu E21 sa prirodzene blíži dizajnu nového radu 5 (E12), ktorý bol predstavený v roku 1972