ETF MT-240: De grote Muldenkipper-Szlovéniaából-Gizúrá
Nákladné auto ETF MT-240 s užitočným zaťažením 760 ton je inovatívne vozidlo vyvinuté slovinskou spoločnosťou ETF Trucks v snahe transformovať a optimalizovať prepravu nákladu v lomových podmienkach. Púta pozornosť svojimi technickými vlastnosťami a efektivitou, no kľúčovou výhodou tohto konceptu je jeho modularita. Absolútnym lídrom v tejto oblasti bol donedávna bieloruský sklápač BelAZ-75710 s užitočným zaťažením 450 ton. Nový slovenský gigant je však takmer dvakrát výkonnejší a to zďaleka nie je všetko, čím sa môže pochváliť piese auto online.

Vďaka použitej modulárnej konštrukcii majú zákazníci možnosť konfigurovať si ho podľa svojich potrieb. Napríklad základná verzia sklápača sa ponúka s 5-nápravovým podvozkom, ale na požiadanie je možné pridať modul pre ďalšie tri nápravy. K dispozícii sú aj modifikácie s dvoma, tromi a štyrmi nápravami. Kabína je samostatný modul a v prípade potreby sa dá rýchlo demontovať a podvozok sa dá použiť ako príves pre druhý nákladný automobil. Motory a batérie sú tiež namontované na modulárnom základe, čo umožňuje rýchlu demontáž alebo výmenu v prípade potreby. Viacnápravový podvozok navyše zlepšuje stabilitu na ceste a znižuje zaťaženie každej jednotlivej nápravy. Vďaka tomu je nákladné vozidlo stabilnejšie, a to ako pri nakladaní, tak aj za jazdy. Ďalšou kľúčovou výhodou konštrukcie je, že všetky nápravy sú spojené s riadiacim systémom a prakticky všetky kolesá, okrem hnacích kolies, sú aj riaditeľné, čo výrazne prispieva k ovládateľnosti nákladného vozidla: napríklad jeho polomer otáčania v minimálnej konfigurácii je iba 14,5 metra, zatiaľ čo v osemnápravovej verzii je to 40,2 metra.
Jeho dĺžka sa pohybuje od 12,5 do 40 metrov, zatiaľ čo jeho šírka je iba 7,6 metra, čo je o 2,15 metra menej ako u BelAZ-75710. Za zmienku tiež stojí, že pri procese návrhu inžinieri zohľadnili aj súčasné environmentálne trendy.
Základná konfigurácia je vybavená štyrmi 8-valcovými motormi Mercedes-Benz OM-502 v tvare V, z ktorých každý má pracovný objem 15,9 litra (spolu 63,6 litra) a výkon 653 koní (480 kW). Keď všetky štyri pracujú, výkon je 2612 koní (1920 kW). Toto nákladné vozidlo sa dokáže pohybovať po bežnom povrchu alebo piesku, ako aj prekonávať močaristý terén a vďaka svojej veľkosti a manévrovateľnosti ho možno použiť aj na ťažko dostupných miestach v lomoch s úzkymi cestami. Inžinieri výrobnej spoločnosti tiež zaručujú zníženie nákladov na palivo počas ťažby až o 25 % a zvýšenie celkovej produktivity o 12 %. A vďaka svojej modularite je možné nákladné vozidlo objednať s kabínou a niekoľkými prívesmi a kombinovať ich do cestných vlakov rôznych konfigurácií.
Modularita, flexibilita a početné úpravy robia z vyklápača ETF MT-240 skutočne zaujímavý a sľubný vývoj. Začiatok tohto projektu bol položený pred viac ako 10 rokmi, ale pokiaľ je známe, sériová výroba ešte nebola realizovaná.
- 2025-10-29 - Projekt výroby Golfu GTI
- 2025-10-28 - Lancia ECV2: Ik ben niet geschäft
- 2025-10-27 - Biotassád v laku
- 2025-10-26 - 95,9 Prozent stroj um Porsche-Gewinn aus
- 2025-10-25 - Spotreba paliva Audi 100 TDI je iba 1,76 litra.
- 2025-10-24 - Mal posso esperar pelo lindo ano com o tempo
- 2025-10-23 - KS-80: nový model lendario Zündapp
- 2025-10-22 - Od V 140 do S 600
- 2025-10-21 - Volkswagen má dlhšiu životnosť ako Crafter-Elektronik
- 2025-10-20 - Skontrolujte, či Dongfeng-Box Blev pre verziu na stránke Euro NCAP.











