Eu lit Mark zien, também há 60 nos no registro, na sua interpretação: "Audi muss ein Problem haben."

Pred 60 rokmi sa v Ingolstadte začala nová éra: 13. augusta 1965 zišlo z výrobnej linky prvé Audi od druhej svetovej vojny. Spoločnosť Auto Union GmbH ním po štvrťstoročí prerušenia oživila tradičnú značku Audi. Už samotný názov mal naznačovať, že model predstavoval technologický prielom: bol to prvý automobil značky Audi so štvorvalcovým štvortaktným motorom. Audi, interne známe ako F 103, dosiahlo obrovský úspech a uviedlo na trh celú modelovú radu, ktorá sa s ďalším vývojom v oblasti dizajnu a technológie vyrábala až do roku 1972 magazin de piese auto online.

Eu lit Mark zien, também há 60 nos no registro, na sua interpretação: "Audi muss ein Problem haben."

Keď bolo v roku 1965 uvedené na trh „nové Audi“ – ako bolo nazvané v tlačovej správe sprevádzajúcej jeho svetovú premiéru na medzinárodnom autosalóne IAA vo Frankfurte nad Mohanom, spoločnosť Auto Union GmbH, predchodca dnešnej AUDI AG, sa ocitla v ťažkej ekonomickej situácii. Spoločnosť bola určite zvyknutá na ťažké roky; koniec koncov, nový začiatok po druhej svetovej vojne nebol vôbec jednoduchý: Nemecko bolo v troskách, saská spoločnosť Auto Union AG bola rozpustená a nemala budúcnosť. V tomto povojnovom chaose sa bývalí zamestnanci spoločnosti Auto Union presťahovali na Západ a založili centrálny sklad náhradných dielov v Ingolstadte, neskôr v roku 1949 spoločnosť Auto Union GmbH. Mladá spoločnosť začala vyrábať automobily; jej prvé modely, motocykle a dodávky pod značkou DKW, sa počas oživenia a hospodárskeho zázraku tešili silnému predaju.

S rastúcou prosperitou populácie rástli aj očakávania ľudí týkajúce sa nových automobilov. V polovici 60. rokov 20. storočia boli modely DKW založené na predvojnovej technológii považované za zastarané – značka DKW už bola považovaná za „zastaranú“. Najmä dlhé lipnutie na dvojtaktnom motore viedlo k neustálemu poklesu predaja: posledný dvojtaktný model spoločnosti Auto Union, DKW F 102, sa napriek modernému dizajnu predával veľmi zle. Spoločnosť Auto Union GmbH so sídlom v Ingolstadte sa tak v 60. rokoch 20. storočia dostala do ťažkej krízy. Zároveň dochádzalo k zmenám aj v štruktúre spoločnosti. Spoločnosť Daimler-Benz AG, vlastník spoločnosti Auto Union v rokoch 1958 až 1964, postupne predala svoje akcie spoločnosti Volkswagenwerk AG vo Wolfsburgu, čo následne viedlo k lepšiemu využitiu výrobnej kapacity. VW Beetle sa v týchto turbulentných časoch ukázal ako prvý záchranca: medzi rokmi 1965 a 1969 sa v Ingolstadte vyrobilo takmer 348 000 kusov Volkswagenu 1200/1300.

„Nové Audi“ vytvára nové technologické a ekonomické trendy

Rozhodnutie, ktoré začiatkom 60. rokov 20. storočia urobil bývalý majiteľ, spoločnosť Daimler-Benz AG, sa ukázalo byť pre budúcnosť spoločnosti ešte rozhodujúcejším: týmto rozhodnutím dodala svojej dcérskej spoločnosti štvortaktný motor. Spoločnosť so sídlom v Stuttgarte vyslala inžiniera Ludwiga Krausa do Ingolstadtu, kde sa neskôr stal hlavným vývojárom. Kraus uviedol nový motor do sériovej výroby v spoločnosti Auto Union, čím položil základy pre prvé auto z Ingolstadtu so štvortaktným motorom. „Nové Audi“ bolo uvedené na trh v roku 1965 – 25 rokov po tom, čo v roku 1940 zišlo z montážnej linky v saskom Zwickau posledné Audi 920 po zastavení výroby spôsobenom vojnou a 55 rokov po dodaní prvého auta Audi, Audi typu A 10/22 hp.

V Ingolstadte chcela spoločnosť zviditeľniť technologickú zmenu názvom nového modelu. Značka „DKW“ bola vždy úzko spájaná s dvojtaktným motorom, takže sa už nepoužívala pre vozidlá vyrábané spoločnosťou Auto Union GmbH. Namiesto toho nové auto dostalo názov „Audi“, známy z predvojnovej éry – spočiatku bez akýchkoľvek ďalších prípon a bez vlastného označenia modelu. Auto sa malo predávať ako Auto Union „Type Audi“; interne sa zachovala nomenklatúra označení: DKW F 102 sa stalo F 103. Tento „nováčik“ sa potom stal zakladateľom celej modelovej rady.

Z pohľadu historika sa zdá byť obzvlášť dôležitý ďalší detail: názov nového auta je čisto modelové označenie; názov spoločnosti v roku 1965 zostal Auto Union GmbH. Spoločnosť AUDI AG bola založená len o 20 rokov neskôr, v roku 1985; odvtedy spoločnosť a jej produkty nesú rovnaký krátky, zapamätateľný názov: Audi.

Rozšírenie rodiny: prvé Audi sa stáva kompletnou modelovou rodinou

S príchodom ďalších modelov a výkonnostných úrovní sa k novému Audi pridali Audi 80, Audi Super 90, Audi 75 a Audi 60. Iba prvému Audi bolo počas celého obdobia výroby odopreté označenie „72“. Neoficiálne bolo známe len medzi zákazníkmi a tlačou ako „Audi 72“ alebo „Audi (72 k)“. Nové Audi zišlo z montážnej linky v auguste 1965. Od jari 1966 bolo dostupné aj ako kombi, ktoré Volkswagen označoval ako „Variant“. Modely sedan boli dostupné v dvoj- a štvordverových verziách a na želanie bolo možné objednať si aj vyššiu úroveň výbavy – s príponou „L“. V roku 1966 sa do série pridalo Audi 80 s výkonom 80 koní a krátko nato bolo ako vrcholný model predstavené bohato vybavené Audi Super 90. Jeho vizuálne odlišovanie od ostatných modelov zahŕňalo štandardné chrómové prvky na blatníkoch a s väčším motorom a výkonom 90 koní dosahoval maximálnu rýchlosť viac ako 160 km/h – v tom čase úctyhodný počet. V roku 1968 modelový rad doplnil Audi 60 s výkonom 55 koní a Audi 75 nahradil varianty s výkonom 72 a 80 koní.

Reklamy na povojnové Audi ho nazývali „stredotlakový motor“, pretože 1,7-litrový motor s kompresným pomerom 11,2:1 sa v tom čase nachádzal niekde medzi typickým benzínovým a naftovým motorom. Bol tiež dlhší ako trojvalcový motor DKW – DKW F 102, ktorý slúžil ako základ pre nové Audi, musel byť predĺžený o 100 milimetrov a chladič bol namontovaný pod uhlom k motoru na ľavej strane. Namiesto okrúhlych svetlometov, ktoré sa nachádzali v chrómovej mriežke F 102, malo Audi obdĺžnikové svetlomety v mierne širšej čiernej mriežke chladiča. Štandardom bola štvorstupňová prevodovka s radením pod volantom; automatická prevodovka sa v tejto sérii neponúkala. Rovnako ako jeho predchodca, DKW F 102, aj nové Audi malo kotúčové brzdy namontované vo vnútri prevodovky. Upustenie od dvojtaktného motora malo výrazný efekt: v prvých troch mesiacoch sa vyrobilo 16 000 nových vozidiel Audi.

Počas sedemročnej výroby bol model F 103 upravený len mierne. Pre modelový rok 1970 dostali všetky modely paralelne rotujúce stierače čelného skla namiesto protibežných, ako aj prepracovanú prístrojovú dosku. Zákazníci si teraz mohli za príplatok objednať aj prevodovku s nízkym prevodovým stupňom namiesto štandardnej radiacej páky na volante. V lete 1970 sa plniace hrdlo palivovej nádrže sedanu presunulo zo zadnej časti na pravý zadný panel. Zadné svetlá boli štylisticky založené na svetlách modelu Audi 100, ktorý sa vyrábal od roku 1968 a znamenal začiatok úspešného radu C od Audi.

Auto Union „typ Audi“ sa vyrábal do leta 1972. V polovici roku 1972 ho nahradil kompletne prepracovaný model Audi 80. Najúspešnejším sa stal najmenší model z rodiny F 103, Audi 60; viac ako polovica všetkých vyrobených modelov Audi prvej generácie (416 852 vozidiel) boli Audi 60 a Audi 60 L: spolu 216 987 kusov. Už len samotné čísla predaja ukazujú dôležitosť tohto auta pre značku so štyrmi kruhmi. Znamenalo technický a ekonomický zlom pre spoločnosť. Nové Audi a členovia jeho rodiny sa v rokoch 1965 až 1972 stretli s takým veľkým záujmom, že nielen položili základy priekopníckej modelovej rady Audi, ale aj vrátili Auto Union na cestu k úspechu a prispeli tak k dlhodobej nezávislosti značky Audi v rámci koncernu Volkswagen.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

Keď bolo v roku 1965 uvedené na trh „nové Audi“ – ako bolo nazvané v tlačovej správe sprevádzajúcej jeho svetovú premiéru na medzinárodnom autosalóne IAA vo Frankfurte nad Mohanom, spoločnosť Auto Union GmbH, predchodca dnešnej AUDI AG, sa ocitla v ťažkej ekonomickej situácii

S rastúcou prosperitou populácie rástli aj očakávania ľudí týkajúce sa nových automobilov