Jaguar XJ-S je na trhu už 50 rokov.

Jaguar XJ-S bol najpokročilejším modelom značky svojej doby, dostupným na trhu od roku 1975 do roku 1996. Za 20 rokov a sedem mesiacov sa vyrobilo celkovo 115 413 kusov v troch hlavných verziách piese auto online.

Jaguar XJ-S je na trhu už 50 rokov.

Model XJ-S bol predstavený 10. septembra 1975, ale dizajn a vývoj sa začali koncom 60. rokov 20. storočia pod kódovým označením Project XJ27. Pôvodný dizajn vytvoril firemný stylista Malcolm Sawyer, ale po jeho smrti v roku 1970 dokončil štýl interný dizajnérsky tím Jaguaru pod vedením Douga Thorpa. Pohon zabezpečoval originálny motor Jaguar V12 s možnosťou výberu manuálnej alebo automatickej prevodovky. V tom čase boli sériovo vyrábané automobily s motormi V12 pomerne zriedkavé a Lamborghini a Ferrari patrili medzi niekoľko ďalších spoločností ponúkajúcich takéto jedinečné modely. Špecifikácie modelu XJ-S sú tiež plne porovnateľné so špecifikáciami dvoch talianskych automobilov. Zrýchli na 97 km/h za 7,6 sekundy (pre verzie s automatickou prevodovkou) a dosiahne maximálnu rýchlosť 230 km/h. Prvá séria XJ-S mala prevodovku BorgWarner Model 12 s liatinovým krytom a montážnymi skrutkami, ale po roku 1977 bola montovaná prevodovka General Motors Turbo-Hydramatic 400 s plne integrovaným hliníkovým krytom.

Model sa spočiatku ponúkal s pneumatikami Dunlop SP Super E205/70VR15 namontovanými na diskoch z ľahkých zliatin 6K, hoci britská polícia uprednostňovala obúvanie svojich Jaguarov na výkonnejšie pneumatiky Michelin XWX 205/70VR15. Koncom 70. rokov 20. storočia používal model XJ-S aj pneumatiky Pirelli P5 s rozmerom 205/70VR15. Európske verzie boli vybavené dvoma štandardnými eliptickými svetlometmi, zatiaľ čo tie pre USA mali štyri okrúhle.

Spoločnosť Jaguar začala s výrobou modelu XJ-S krátko po skončení prvej ropnej krízy, keď sa trh so športovými vozidlami s motorom V12 s objemom 5,3 litra výrazne znížil. Napriek pôsobivému štýlu neboli príliš široké a šikmé zadné stĺpiky na niektorých trhoch dobre prijaté. Napríklad nemecké úrady ich považovali za obmedzujúce výhľad dozadu a odmietli udeliť typové schválenie pre model určený na predaj na domácom trhu (rovnako ako v prípade modelu Lancia Beta Montecarlo) a vyžadovali, aby nemeckí kupujúci modelu XJ-S získali špeciálne schválenie technického stavu.

Počas tohto obdobia zostal dopyt nízky a spoločnosť bola v roku 1981 nútená dočasne pozastaviť výrobu, aby sa nepredané kópie mohli ľahšie predať.

V júli 1981 bol model XJ-S premenovaný na XJ-S HE a poháňal ho nový, oveľa úspornejší motor V12. Tomu napomohla najmä účinnejšia spaľovacia komora Fire Ball, vďaka ktorej sa výkon zvýšil na 295 koní. Zároveň model XJ-S HE dostal zmeny v exteriéri aj interiéri, ako napríklad chrómové vložky v hornej časti nárazníkov a brestové vložky na palubnej doske a obložení dverí, ako aj nové päťlúčové disky z ľahkých zliatin Starfish vybavené pneumatikami Pirelli Cinturato P5 s rozmerom 215/70R15.

V roku 1983 bol predstavený nový 3,6-litrový radový šesťvalcový motor Jaguar AJ6 spolu s novým modelom kabriolet s názvom XJ-SC. Tu boli malé zadné sedadlá kupé odstránené, aby sa uvoľnilo miesto pre plátennú strechu. V pravom slova zmysle sa však nejednalo o kabriolet, pretože mal pevné rámy bočných okien a centrálny profil v štýle targa. V rokoch 1983 až 1987 boli šesťvalcové autá (ktoré sa dali rozpoznať podľa vyvýšenej strednej časti kapoty) dostupné iba s päťstupňovou manuálnou prevodovkou Getrag 265 a od roku 1987 so štvorstupňovou automatickou prevodovkou ZF 4HP22 (spolu s vylepšeným vstrekovaním paliva podobným ako v XJ40). V roku 1988 bol dvojmiestny model targa XJ-SC, ktorý na trhu nedosiahol veľký úspech, nahradený klasickým dvojmiestnym kabrioletom, ktorý sa ukázal ako absolútny hit.

Najnovšia verzia sa vyrábala v rokoch 1991 až 1996. Zároveň spoločnosť Jaguar získala spoločnosť Ford, ktorá zaviedla množstvo úprav a odstránila pomlčku v trojpísmenovom označení, z ktorého sa stalo XJS.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

Model XJ-S bol predstavený 10

Model sa spočiatku ponúkal s pneumatikami Dunlop SP Super E205/70VR15 namontovanými na diskoch z ľahkých zliatin 6K, hoci britská polícia uprednostňovala obúvanie svojich Jaguarov na výkonnejšie pneumatiky Michelin XWX 205/70VR15