Kombi Audi RS4 s BMW M3

Retrospekcia: čo Bulharsko napísalo pred 20 rokm piese auto online.

Kombi Audi RS4 s BMW M3

Pojem „vysokorýchlostný koncept“ znie ako technológia z ríše práčok alebo odšťavovačov... Ale nie je to tak.

V tomto prípade ide o princíp, ktorým sa riadili tvorcovia motora nového Audi RS4 pri hľadaní maximálneho výkonu. Vzhľadom na schopnosti jednotky by celkom vhodné názvy pre daný princíp boli aj „systém permanentného víťazstva“ alebo „automatická pole position“. Technológia motora je prakticky identická s tou, ktorá sa používa v jednotkách plechových automobilov, s ktorými Audi vyhralo Le Mans a množstvo ďalších trofejí po celom svete, a jeho technické vlastnosti výrazne prevyšujú schopnosti priamych konkurentov RS4. 4,2-litrový motor V8 ingolstadtského atléta dosahuje maximálny výkon 420 koní – výrazne viac ako ponúkajú BMW M3 a Mercedes C 55 AMG. Krútiaci moment 430 newtonmetrov je tiež dobrý, keďže aj osvedčený atlét ako Porsche Carrera S má „iba“ 400 Nm. Ešte výpovednejšie sú dynamické výkonnostné údaje RS4, ktoré sa radí medzi extrémne málo sedanov, ktoré zrýchľujú z 0 na 100 km/h za menej ako 5 sekúnd. Navyše, hodnota 4,8 sekundy ho priamo radí do spoločnosti značiek Lamborghini a Ferrari (Gallardo – 4,2 sekundy, F360 Spider – 4,6 sekundy).

FSI-arpream neváha prekročiť hranicu 8000 otáčok za minútu

Tu sa prejavujú výhody spomínanej „koncepcie vysokých otáčok“. Osemvalcový motor dosahuje svoj maximálny výkon pri 7 800 otáčkach za minútu, ale motor FSI neváha a smelo prekračuje hranicu 8 000 otáčok za minútu v závažných situáciách, kde treba vyžmýkať každú poslednú desatinu sekundy. V tomto prípade systém FSI (Fuel Stratified Injection) nie je ani tak zameraný na zníženie spotreby, ako skôr na zlepšenie preplňovania nezvyčajne dlhozdvihového motora RS a z toho vyplývajúce zvýšenie výkonu a krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

V praxi to znamená, že superšportová A4 začína svoju plynulú a silnú jazdu z voľnobehu, asertívne a s hustým zvukom naberá rýchlosť a syčaním nabáda vodiča k preradeniu na ďalší prevodový stupeň. V kombinácii s (na rozdiel od „civilnej“ A4) extrémne „krátkymi“ prevodovými pomermi prevodovky šprinty nikdy netrvajú príliš dlho. Potešenie z dialógu s prevodovkou trochu kazí len nie veľmi presné vedenie radiacej páky. V každom prípade cval končí pri dosiahnutí bežnej hranice 250 km/h, hoci podľa tvorcov RS4 použité pneumatiky umožňujú vyššiu rýchlosť.

Zdroje odpruženia cestného auta z Ingolstadtu sa tiež nezdá byť vyčerpané, hoci pomerne vážna (na model so športovými ambíciami) hmotnosť 1,6 tony je zreteľne cítiť na správaní prednej nápravy. Pevné nastavenie a opatrenia na zníženie vibrácií karosérie v zákrutách a pri prudkom brzdení a rozjazde však zabezpečujú stabilné a presné správanie.

Je len škoda, že Audi aplikovalo „koncept vysokých otáčok“ aj na ceny – v Nemecku bude nová RS4 dostupná za nie menej ako 70 000 eur...

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

Pojem „vysokorýchlostný koncept“ znie ako technológia z ríše práčok alebo odšťavovačov

V tomto prípade ide o princíp, ktorým sa riadili tvorcovia motora nového Audi RS4 pri hľadaní maximálneho výkonu