Kreative Auftritt in der Polnischen Gesellschaft: Fiat 126P a Polonez-Mikroskop

Ako sa Zastava 750 mohla vyvinúť na poľský FIat 126P, ktorý vyzerá ako Polonez so siluetou VW Golfu magazin de piese auto online.

Kreative Auftritt in der Polnischen Gesellschaft: Fiat 126P a Polonez-Mikroskop

Počas socialistickej éry bola situácia na automobilovom trhu takmer všade vo východnom bloku rovnaká: veľmi obmedzený sortiment, archaické dizajny, nedostatok výberu farieb, úprav a doplnkov a samozrejme mýtické čakanie v rade. Túžba vlastniť vozidlo so silnou individualitou sa však v mnohých prípadoch ukázala byť silnejšia ako umelo vnútené obchodné a priemyselné rámce a finančné prekážky. V mnohých prípadoch sa fantázii (ako pri vytvorení neštandardného projektu, tak aj pri zabezpečení finančných prostriedkov na jeho realizáciu) podarilo prekonať početné obmedzenia. Za „železnou oponou“ sa tak zrodili desiatky originálnych vozidiel, z ktorých niektoré sa vyznačovali originálnymi a celkom vydarenými štylistickými riešeniami.

Jeden z nich bol vyrobený v malom poľskom mestečku Nadziejow neďaleko Veľkopoľskej Srody v roku 1988. Jeho autorom je Zdzisław Ulman, ktorý si v roku 1986 kúpil takmer 20-ročnú Zastavu 750 v dosť zlom stave. Snažil sa ju opraviť, no neskôr si uvedomil, že na dosiahnutie požadovaného výsledku bude musieť všetko robiť od základov. Ako špecialista na karosérie a automechanik sa rozhodol vložiť všetku svoju vynaliezavosť a talent do prepracovania vozidla, ktoré sa mu aj tak dizajnovo veľmi nepáčilo. Niekde našiel zošrotovanú karosériu Fiatu 126P, ktorú namontoval namiesto juhoslovanskej, pričom podvozok predĺžil asi o 30 cm. Na niektoré operácie použil špeciálny zvárací stroj v továrni, kde pracoval. Zadné svetlá a nárazník, ako je vidieť na jedinej známej fotografii, sú od spoločnosti Polonez. Ullmann tiež vyrobil úplne novú palubnú dosku a nainštaloval nové, modernejšie sedadlá z iného auta. Nakoniec zo starého auta zostal iba motor.

Strieborne lakované auto, zaparkované pred pracoviskom Zdzisława Ulmana, sa okamžite stalo veľkou atrakciou. Pôsobivá karoséria nielenže vzbudila veľký záujem medzi jeho kolegami a okoloidúcimi, ale prilákala aj niektorých potenciálnych kupcov. V roku 1988 bolo auto zaregistrované na Ministerstve motorových vozidiel ako „Sam 87“, ale dizajnér k názvu pridal svoje iniciály „ZU“.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

Počas socialistickej éry bola situácia na automobilovom trhu takmer všade vo východnom bloku rovnaká: veľmi obmedzený sortiment, archaické dizajny, nedostatok výberu farieb, úprav a doplnkov a samozrejme mýtické čakanie v rade

Jeden z nich bol vyrobený v malom poľskom mestečku Nadziejow neďaleko Veľkopoľskej Srody v roku 1988