Lamborghini Miura má 60 rokov – artigo s viac historickými podrobnosťami

Muž, ktorý vyrobil toto auto, pil dve fľaše vína denne a fajčil ako komín. Vždy chodil s rozopnutou košeľou, s ranami na rukách a lakťoch. Nepamätá si, že by niekedy nosil kravatu, jeho topánky boli vždy zaprášené, jeho oblečenie bolo mimoriadne nedbalé. Jedol všetko, čo sa dalo zjesť rukami. Nie každý je dokonalý.. magazin de piese auto online.

Lamborghini Miura má 60 rokov – artigo s viac historickými podrobnosťami

Auto, ktoré tento muž postavil, je nahé. Nemá žiadne nárazníky, žiadne zárubne, žiadne bezpečnostné pásy, žiadne ovládanie výfuku, žiadny rýchlostný limit. Do tohto auta sa ťažko nastupuje a ešte ťažšie sa z neho vystupuje. V lete sa mení na saunu a iba pri voľnobehu sú najjemnejšie záhyby ľudského ucha schopné zachytiť hluk, ktorý akoby vychádzal z podzemia. Nie každý je dokonalý…

Napriek tomu sa tento muž a auto stali nesmrteľnými legendami ešte počas svojho života, napriek všetkým svojim slabostiam a technickým nedokonalostiam. A možno by sa to nikdy nestalo, keby to neovplyvnilo imidž nikoho iného ako samotného Enza Ferrariho...

Ferruccio Lamborghini – syn obyčajných roľníkov z úrodnej nížiny Pádu neďaleko Bologne – si po vojne dokázal nahromadiť veľa peňazí z výroby poľnohospodárskych strojov a traktorov. Bolo to toľko peňazí, že si mohol ľahko kúpiť toľko Ferrari, koľko chcel. Radosť zo superrýchlych športových áut však vždy zatienili chyby citlivých strojov. Práve kvôli nim sa rozhodol osobne zájsť za Enzom Ferrarim, aby mu predniesol niekoľko konkrétnych návrhov na vylepšenia. Namiesto pozornosti a pochopenia sa však dočkal nečakane arogantnej reakcie. Ferrari si však vôbec neuvedomoval, na akého človeka narazil. Ferruccio Lamborghini bol hlboko zasiahnutý, ale aj silne motivovaný vyrobiť si vlastné športové auto, ktoré by vyhovovalo jeho vkusu. A potom sa jeho mottom stalo: „Vyrobte ich lepšie ako Ferrari!“

Lamborghini sa tak za veľmi značnú sumu podarilo najať najlepších technikov a dizajnérov z Maserati, Alfa Romeo a dokonca aj Ferrari, ktorí vytvorili prvé sériové modely pod značkou Lamborghini – 350 GTV a 400 GT. Boli základom jeho prvého úspechu, pretože sa ukázali byť veľmi dobré, veľkolepé a extrémne rýchle. Ale stále nie také dobré a elitárske ako tie od Ferrari. Ferruccio sa potom rozhodol vyvinúť vlastné prevodové mechanizmy a mostíky. Kľúčový význam pre úspech tohto podniku malo to, že trom mladým mužom, ktorí sa podieľali na tejto zodpovednej úlohe, ponechal úplnú tvorivú slobodu. V roku 1965 tak bolo dokončené a verejnosti predstavené unikátne auto, ktoré zatienilo všetko dovtedy známe vo svete luxusných športových automobilov – Miura P 400.

Auto navrhli Taliani Giampaolo Dallara a Paolo Stanzani a Novozélanďan Bob Wallace. Všetci traja mali menej ako 25 rokov a boli silne inšpirovaní životným cieľom Ferruccia Lamborghiniho, ktorý sa v podstate redukuje na motto: „Robiť všetko lepšie ako Ferrari!“ Podľa jednomyseľného názoru odborníkov sa to s príchodom Lamborghini Miura stalo nespochybniteľným faktom. Svedčia o tom nielen jeho jedinečné technické ukazovatele, ale aj množstvo precízne navrhnutých detailov, napríklad charakteristické otvory vo dverách, cez ktoré vstupuje chladiaci vzduch. Ferruccio Lamborghini skromne uvádza, že nie je expertom ani na Ferrari, ani na svoje vlastné autá. Ale kým žije, nikdy nezabudne osobne predviesť svoj trik s cigaretou položenou vzpriamene na bloku valcov Miury, ktorá nespadne ani pri otočení oboch vačkových hriadeľov a cítiť divoký zvuk 350 koní. Potom hrdo zvolá: „Ferrari sa to nikdy nepodarilo dosiahnuť!“.

Počas obdobia približne 5 rokov (1965 až 1970) bolo vyrobených celkovo 765 kusov Miury – auto, ktoré bolo vyrobené iba raz, pretože ho vytvoril Ferruccio Lamborghini, v ktorého žilách koluje „la sangue di Miura“ – horúca krv bojového býka.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

Auto, ktoré tento muž postavil, je nahé

Napriek tomu sa tento muž a auto stali nesmrteľnými legendami ešte počas svojho života, napriek všetkým svojim slabostiam a technickým nedokonalostiam