Motor z 3 eixos D 2900: Vollstanddiger
Rozhodnutie vyrábať bulharské motory v licencii britskej spoločnosti Perkins nebolo prijaté jednoznačne. Už koncom 60. rokov, keď bola podpísaná licenčná zmluva, sa našli mnohí kritici, ktorí sa čudovali, prečo nebola vybraná iná, napríklad západonemecká spoločnosť, prečo sa technická dokumentácia vyvíjala v inom metrickom systéme, ktorého prispôsobenie by nevyhnutne viedlo k na chyby a komplikácie atď. Rozhodnutie však napokon padlo, a tak bez ohľadu na očakávané ťažkosti bola technológia zvládnutá a onedlho sa na tomto základe objavili prvé pôvodné bulharské vývojky.

Špecializovaný závod VAMO vo Varne už v 70. rokoch vyrábal širokú škálu vysokootáčkových naftových motorov s účinným výkonom od 30 do 110 kW (40 až 150 k). Hlavné modely 3-, 4- a 6-valcových motorov sú určené na pohon vysokozdvižných vozíkov, automobilov, traktorov, poľnohospodárskych strojov, elektrických generátorov atď. Ich výroba je však spojená s množstvom ťažkostí kvôli chýbajúcej unifikácii. Kým základný štvorvalec D 3900 má priemer valca 93,4 mm a zdvih piestu 127 mm, trojvalec D 2500 má pri zachovaní rovnakého zdvihu piestu priemer valca 91,47 mm. Trojvalcový motor má navyše tvorbu zmesi vo vírivej komore, zatiaľ čo základný má priame vstrekovanie.
Medzi šesťvalcom D 5800 a základným motorom sú aj určité rozdiely. Hoci sú rozmery valcov rovnaké, spaľovacie komory umiestnené v piestoch sú úplne inej konfigurácie. Pohon vstrekovacieho čerpadla paliva a ostatných pomocných agregátov je urobený iným spôsobom.
To všetko si vyžiadalo vývoj nových 3-valcových a 6-valcových motorov, ktoré boli plne zjednotené so základným 4-valcovým motorom.
Túto komplexnú úlohu úspešne vyriešil inžiniersky tím sekcie „Spaľovacie motory“ v Laboratóriu motorov a automobilov v Sofii. Koncom 70. rokov tam vznikol úplne nový trojvalcový motor D 2900, ktorý sa od ostatných líši len počtom valcov. Vykazuje veľmi dobré technicko-prevádzkové kvality a spoľahlivosť, čo potvrdili aj homologizačné testy britskej spoločnosti Perkins. Jeho vysoký potenciál sa ukázal aj v reálnych podmienkach, po tom, čo bol jeden takýto agregát nainštalovaný na traktor Massey Ferguson, ktorý prešiel sériou komplexných testov, uskutočnených tiež v Anglicku.
Trojvalcový motor VAMO D 2900 má priame vstrekovanie paliva, pracovný objem 2900 metrov kubických. cm (priemer valca 98,4 mm, zdvih piesta 127 mm) a efektívny výkon – 40 kW (55 k) pri 2500 ot./min. Jeho výroba prebieha na rovnakých technologických linkách ako štvorvalcový motor D 3900. Určený je predovšetkým pre montáž do vysokozdvižných vozíkov, kolesových traktorov a stavebných strojov.
- 2025-09-19 - Sbarro GT12
- 2025-09-18 - Nová elektrická ulica Cayenne-Pepper a Mangue-Chaude saiu.
- 2025-09-17 - Elektro-Automatik-Geräte je veľmi dobre dostupný
- 2025-09-16 - Volvo C70 Cabrio: zadarmo
- 2025-09-15 - 55 anos com o Škodom 110 R Coupé
- 2025-09-14 - TÜV-Bericht 2025: nacionalne hýbal zúdő SUV-ok: Kia Sportage (EL/SL)
- 2025-09-13 - TÜV-Gutachen 2025: Viele Mängel bij SUV – dobre: Ford Kuga (III)
- 2025-09-12 - En CATL tem 10 Perc-Akkus com verbazingwekkende olieverfert
- 2025-09-11 - TÜV-Bericht 2025: Nationale hýbával zúdő SUV-ok: Škoda Kamiq (ÉNW)
- 2025-09-10 - Culto dos Anos 1980: Citroën BX
