Opel GT zo 60. rokov

Keď sa pozrieme na túto ikonu automobilového dizajnu, okamžite je jasné, že je živým príkladom populárneho dizajnérskeho kréda, podľa ktorého sa „výtvarné umenie stretáva s nemeckou precíznosťou“. Každý návštevník frankfurtského autosalónu (IAA) v roku 1965 bol hlboko ohromený vzhľadom modelu Opel Experimental GT a novinári a odborníci obdivovali jedinečný koncept so stredne uloženým motorom a originálnymi výsuvnými svetlometmi piese auto online.

Opel GT zo 60. rokov

Experimentálne GT bolo pôvodne vyvinuté ako high-tech laboratórium na kolesách na testovanie komponentov podvozku a motora a nikdy nebolo určené na sériovú výrobu. Po hystérii, ktorú vyvolalo v tlači a verejnosti, však koncept rýchlo začal nadobúdať skutočné marketingové rozmery. Opel tak vytvoril precedens a GT z roku 1968 sa stalo prvým európskym koncepčným vozidlom, ktoré sa dostalo do sériovej výroby. Stal sa vzorom v automobilovom priemysle a určil budúce trendy pre koncept cenovo dostupného športového auta snov.

Opel bol prvým výrobcom automobilov, ktorý demonštroval svoju inovatívnu silu koncepčným vozidlom vytvoreným výlučne vo vlastných dizajnérskych zariadeniach. „Okrem fantastického vzhľadu bol športový automobil Opel navrhnutý predovšetkým tak, aby zaujal sofistikovanou aerodynamikou,“ hovorí vtedajší dizajnér GT Erhard Schnell. „Dokonca aj svetlomety boli skryté, aby sa znížil aerodynamický odpor.“

Experimentálne GT nasledovalo nový dizajnový štýl, často označovaný ako „tvar fľaše Coca-Coly“, ktorý sa odráža aj v dizajne Corvette tej doby. Elegantná predná časť so zasúvateľnými svetlometmi, zužujúce sa bočné časti v oblasti dverí a vyčnievajúce zadné blatníky, ktoré plynule prechádzajú do zadnej časti s ostrými deliacimi hranami a okrúhlymi brzdovými svetlami – to sú kľúčové štýlové prvky modelu. Kokpit je nezvyčajne priestranný a funkčný, s kompletnou výbavou usporiadanou v pôsobivo tvarovanej prístrojovej doske so spínačmi, športovým volantom a krátkou radiacou pákou. Za sedadlami sa nachádza nosič batožiny a za ním výklopný panel, pod ktorým sa nachádza rezervné koleso a zdvihák.

Žiaľ, GT nemalo rovnaký výkon ako jeho americké náprotivky a muselo si vystačiť s 1,9-litrovým motorom z Oplu Rekord, aj keď upraveným. Nakoniec sa však auto dočkalo silnej medzinárodnej odozvy, čo nepochybne veľmi priaznivo ovplyvnilo imidž Oplu.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

Experimentálne GT bolo pôvodne vyvinuté ako high-tech laboratórium na kolesách na testovanie komponentov podvozku a motora a nikdy nebolo určené na sériovú výrobu

Opel bol prvým výrobcom automobilov, ktorý demonštroval svoju inovatívnu silu koncepčným vozidlom vytvoreným výlučne vo vlastných dizajnérskych zariadeniach