Peugeot 604: um luxo-"Oroszlánkölyök" s priemerom 50
Peugeot 604 bol prvým skutočne luxusným autom francúzskej značky vyrobeným po vojne. Posledným podobným modelom bol model 601, ktorý debutoval o štyri desaťročia skôr, v roku 1934 piese auto online.

Sedan navrhnutý štúdiom Pininfarina bol predstavený na autosalóne v Ženeve v marci 1975, kde získal veľmi vysoké ocenenie za svoj kultivovaný a štýlový dizajn. Podľa autoritatívnej dánskej ročenky Bilrevyen 1976 („Auto Review 1976“) sa vzhľad tohto auta vyznačuje „pokojnou eleganciou“. Hoci to zvonku tak nevyzerá, Peugeot 604 je do značnej miery založený „na princípoch Peugeotu 504“, pričom využíva jeho základnú konštrukciu vrátane dverí a časti podlahy. Poháňa ho úplne nový 2,7-litrový motor V6 PRV s výkonom 144 koní, vyvinutý v spolupráci so spoločnosťami Renault a Volvo.
Ambiciózny vstup spoločnosti Peugeot do segmentu luxusných automobilov je prirodzeným dôsledkom výrazného nárastu blahobytu priemerných kupujúcich. V polovici 70. rokov bola základná cena v USA 10 990 dolárov a vo Veľkej Británii 4 785 libier (v porovnaní so 4 399 librami za BMW 520, 4 361 librami za Citroën CX Pallas a 3 485 librami za Ford Granada 3000 GL).
Peugeot 604 má niekoľko pozoruhodných vlastností. Medzi ne patrí plynulá jazda zdedená po modeli 504, ekvivalent vtedajšieho Jaguaru XJ6, spoľahlivé ovládanie vozovky, priestranný interiér a vysoko chválené riadenie, ktoré všetci označujú za „mimoriadne presné“ a „jedno z najlepších, aké sa kedy vyrobilo“. Model 604 má nezvyčajne široko otvárateľné dvere, vďaka čomu je nastupovanie a vystupovanie veľmi jednoduché.
Napriek vysokému hodnoteniu sa však Peugeot 604 ukázal ako komerčný neúspech. Produkcia 153 252 kusov bola polovičná v porovnaní s výrobou modelu Rover 3500 s motorom V8 a osminová v porovnaní s jeho hlavným konkurentom, Citroënom CX. Peugeotu sa stále darilo dosahovať zisk z každého vyrobeného kusu, najmä vďaka výbave a mechanike zdieľanej s modelom 504, ale po ukončení výroby zostal model bez priameho nástupcu.
Moderní výskumníci automobilovej histórie pripisujú jej relatívny neúspech rôznym dôvodom, ako je konzervatívny štýl, nedostatok technických inovácií, skromné vlastnosti a povesť spoločnosti, ktorá sa ťažko vyrovnáva s hrdzou.
Model 604 bol predstavený počas recesie spôsobenej energetickou krízou v roku 1973, ktorá značne zhoršila situáciu na trhu s autami s veľkými motormi. V snahe prispôsobiť sa tejto situácii uviedol Peugeot na trh niekoľko ekonomických verzií modelu 604, ktoré však k zvýšeniu celkového predaja modelu veľmi neprispeli. Najprekvapivejšie na autosalóne v Ženeve v roku 1978. Bola predstavená verzia s turbodieselom, ktorou sa Peugeot snažil presvedčiť kupujúcich z vyššej strednej triedy, že model 604 má „technológiu Mercedesu-Benz 280E, ovládateľnosť BMW radu 5 a eleganciu Jaguaru XJ6“, ale bez úspechu. Predaj ďalej klesol v roku 1980 po uvedení na trh oveľa atraktívnejšieho modelu 505, ktorý mal podobné rozmery a technický potenciál.
Francúzskym automobilkám sa od éry Citroënu DS vo všeobecnosti nepodarilo dosiahnuť veľký medzinárodný úspech v segmente firiem. Luxusný model 604 je možno posledným prípadom, kedy PSA Peugeot Citroën ponúka životaschopného konkurenta v tomto lukratívnom segmente trhu. Nemeckí výrobcovia túto situáciu okamžite využili a koncom 70. a 80. rokov sa im podarilo získať si neotrasiteľné postavenie na trhu s automobilmi biznis triedy.
Priemyselná kariéra Peugeotu 604 trvala od roku 1975 do roku 1985, pričom počas tohto obdobia sa vyrobilo 153 252 vozidiel. Zaujímavým, ale málo známym detailom z histórie modelu je, že medzi rokmi 1979 a 1981 ho montovala aj juhokórejská spoločnosť Kia.
- 2025-05-14 - Použitý model BMW: BMW X4
- 2025-05-13 - Kia EV9 je dobre vybavená
- 2025-05-12 - Megkezdődik en járdaszéli tälltäállomások mŏsfáðurássa
- 2025-05-10 - Ihr Vitara Electrica a Ihr Erlebnis? (TESZT)
- 2025-05-09 - Ford Mustang 1971-1973: van Nagy Fenevad
- 2025-05-08 - Die Auszeichnung international plus wichtig für Chavdar busznak
- 2025-05-07 - Erle BMW 3-as está disponible há muito tempo
- 2025-05-06 - Nosso Jeep Compass: O väčší alcance 375 metrov do elektronického oblečenia
- 2025-05-05 - Van Alfa du petit SUV-ja – de maan 4x4-Gyel (VIDEO)
- 2025-05-04 - Elektro-Pickup van Jeff Bezos stál 35 miliónov dolárov.
