Pirin-Fiat 850: zu Bolgár-Fiat-Története
Fiat 850 je jedno z najtypickejších a najpopulárnejších talianskych áut, vyrábané v rokoch 1964 až 1973. Ide o evolučne vylepšeného a úplne vynoveného dizajnového nástupcu nesporného globálneho hitu Fiat 600. Motor Fiat 850 je vylepšenou verziou 600, s pracovným objemom zvýšeným na 843 cm3. Model je dostupný v dvoch verziách – Normale s výkonom 34 k. a Speciale s výkonom 47 k Maximálna rýchlosť základnej verzie dosahuje prijateľných 128 km/h, v špeciálnej verzii je o 8 km/h vyššia clapeta control admisie aer vemo pret.

Čisto z technického hľadiska auto neobsahuje žiadne zvláštne inovácie v porovnaní s predchodcom, ktorý debutoval o desať rokov skôr. Obľúbenosť Fiatu 850 je však do značnej miery spôsobená atraktívnym vzhľadom s veľkými okrúhlymi svetlometmi a malými okrúhlymi zadnými svetlami, ktoré sa prostredníctvom neho prvýkrát dostali do ponuky Fiatu, ako aj, samozrejme, relatívne dobrou spoľahlivosťou a komfortom na tento typ áut. Vďaka niektorým dômyselným a nekonvenčným technickým riešeniam sa do priestoru pre cestujúcich v kompaktnom subkompaktnom aute pohodlne zmestia štyria pasažieri a poskytuje všetko potrebné pre pohodlnú cestu na dlhšie vzdialenosti. Skromná súprava prístrojov na palubnej doske je usporiadaná harmonicky a vizuálne prístupná. Celý interiér je potiahnutý umelou kožou. Majitelia Fiatu 850 sa zhodujú v tom, že aj napriek základnému prevedeniu systém vykurovania a ventilácie auta funguje perfektne a ľahko sa obsluhuje.
Vo svojej povojnovej histórii a najmä od 60. rokov minulého storočia sa takmer všetky modely Fiat vyrábali licenčne v zahraničí. Výnimkou nie je ani 850-ka, ktorá má niekoľko úspešných interpretácií aj v zahraničí, aj u nás. Taliani útočili na bulharský trh výhodnými ponukami už od začiatku 60. rokov a ich vytrvalosť bola krátko nato korunovaná úspechom. 3. marca 1967 bola v Turíne podpísaná zmluva s Fiatom na montáž osobných automobilov Fiat 850 sedan, Fiat 850 kupé, Fiat 124 sedan a Fiat 124 kombi.
Prvých 18 áut Fiat 850 dorazilo do Balkánskeho automobilového závodu 10. mája 1967. Čoskoro po začatí montáže padlo rozhodnutie dať talianskym autám montovaným v Loveči obchodný názov „Pirin“, ktorý sa nachádza všade v továrenských dokumentoch a reklamných materiáloch, no firemné nápisy na karosérii zostali nezmenené.
Prvý Fiat 850 bol zmontovaný v Balkan Aircraft Factory 27. júna 1967 a 2. apríla 1968. montáž začína podľa normy 2A (s vyšším stupňom demontáže a zložitejšími operáciami, ako je zváranie a lakovanie).
Päťročný kontrakt s Fiatom nebol obnovený a posledný zmontovaný automobil, ktorý v septembri 1971 opustil montážnu linku závodu v Loveči, bol Fiat 850.
Istou útechou pre milovníkov automobilovej histórie u nás zostávajú zachovaní a zreštaurovaní autentickí predstavitelia značky Pirin-Fiat. Medzi nimi je aj auto zobrazené na fotografiách.
- 2025-07-05 - Eu lit Mark zien, também há 60 nos no registro, na sua interpretação: "Audi muss ein Problem haben."
- 2025-07-04 - 70 000 BMW-Elektronikauto com Software-Hiba-Miatt
- 2025-07-03 - O Hyundai Ioniq 6 N Dynamic Beleefde estreou no Goodwood Festival of Speed.
- 2025-07-02 - 510 LE com 50 000 km assim: motor AMG V8 bruto
- 2025-07-01 - U VW-Motorrad na prvom mieste Sitzplatznutzung
- 2025-06-30 - Bij Stellantis é um financiador com motor Hemi-V8!
- 2025-06-28 - En Kia Sportage Motorunk 53 km viac (KITERJESZTETT TESZT)
- 2025-06-27 - Seit 50 Jahren gibt é assistant em Werkzeuge für die Motorreparatur
- 2025-06-26 - Opel Frontera: Rodina SUV s komfortom a Hellyelom
- 2025-06-25 - Motoren-Ensemble Legújabb 2025: Royal Enfield Classic 650
