Renault 18 Turbo: Turbodúchadlo

Renault RS01 bol prvým vozidlom Formuly 1 poháňaným preplňovaným motorom. Stalo sa to koncom 70. rokov 20. storočia, keď francúzska spoločnosť podstúpila odvážne riziko, aké dovtedy nikto nevyskúšal: vyhrať Formulu 1 s malým preplňovaným motorom s objemom 1500 cm3 proti bežným 12- alebo 8-valcovým 3,0-litrovým atmosférickým motorom. Debut tohto vozidla sa uskutočnil na Veľkej cene Veľkej Británie v roku 1977. V tom istom roku obsadil vozidlo Renault vybavené preplňovaným motorom druhé miesto v Le Mans a v roku 1978 vyhralo preteky, čím dokázalo, že tieto jednotky môžu byť nielen výkonné, ale aj spoľahlivé. Veľký prielom nastal v roku 1979, keď Renault vyhral Veľkú cenu Francúzska. Od tohto okamihu sa implementácia turbodúchadiel do sériovo vyrábaných modelov Renault stala najvyššou prioritou magazin de piese auto online.

Renault 18 Turbo: Turbodúchadlo

Mnoho ľudí sa domnieva, že Renault 5 Turbo významne prispel k zavedeniu turbodúchadla do výrobnej ponuky spoločnosti, ale pravdou je, že táto pocta patrí menej charizmatickému Renaultu 18 Turbo, predstavenému v Paríži v roku 1980.

S touto inovatívnou technológiou ponúka Renault úplne nový produkt v segmente sedanov strednej triedy. Keďže bol navrhnutý pre použitie v aute strednej triedy s tlakom turbodúchadla obmedzeným na 600 g/cm², pokročilý turbosystém poskytuje Renaultu 18 výkon porovnateľný s najvýkonnejšími modelmi na trhu. Na druhej strane ide o plnohodnotné rodinné auto na každodenné použitie, ktoré sa od základnej verzie zvonka líši iba jednoduchým spojlerom na kufri, malým predným spojlerom a veľkými nápismi Turbo na dverách. Je dobre vybavené, tiché, priestranné a pohodlné, ale keď sa výkon štvorvalcového motora uvoľní naplno, je zrejmé, že skromný objem 1565 cm3 skrýva oveľa väčší potenciál. Vďaka turbodúchadlu Garrett, umiestnenému pred karburátorom, motor generuje výkon 110 koní pri 5000 otáčkach za minútu, čo je rovnako ako Volkswagen Golf GTI (jeden z kritérií pre viacúčelové športové auto).

Teplota zvýšená v dôsledku kompresie sa v medzichladiči zníži o 50-60 stupňov, po čom vzduch vstupuje do karburátora. Výsledná palivová zmes vstupuje do valcov motora cez sacie ventily a medzichladenie výrazne znižuje tepelné zaťaženie ventilov a piestov.

Maximálna rýchlosť auta dosahuje 185 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa rovná 10 sekundám a z miesta na vzdialenosť 400 m to trvá 17,4 sekundy. Spotreba paliva pri rýchlosti 90 km/h, 120 km/h a v meste je 6,4, 8,5 a 9,8 l na 100 km.

Krátko po premiére Renaultu 18 Turbo bola predstavená verzia Turbo Diesel, ktorá bola dostupná v dvoch verziách: TD (so 4-stupňovou) a GTD (s 5-stupňovou prevodovkou). Auto bolo o 10 kg ťažšie, čo bolo spôsobené ťažším motorom s pracovným objemom 2068 cm³. Vačkový hriadeľ bol umiestnený v hlave valcov a spolu so vstrekovacím čerpadlom paliva bol poháňaný kľukovým hriadeľom cez syntetický remeň. Palivo bolo vstrekované do vírovej komory Ricardo Comet umiestnenej v hlave valcov. Rovnako ako pri Turbe, hlava a blok valcov boli vyrobené zo zliatiny hliníka. Maximálny výkon Turbo Dieselu bol 66,5 koní pri 4500 otáčkach za minútu a litrový výkon bol 32 koní na liter, čo je polovica oproti Turbu. Maximálna rýchlosť dosahuje iba 156 km/h, ale spotreba paliva sa výrazne znižuje o 10 až 34 percent v závislosti od prevádzkového režimu.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

Mnoho ľudí sa domnieva, že Renault 5 Turbo významne prispel k zavedeniu turbodúchadla do výrobnej ponuky spoločnosti, ale pravdou je, že táto pocta patrí menej charizmatickému Renaultu 18 Turbo, predstavenému v Paríži v roku 1980

S touto inovatívnou technológiou ponúka Renault úplne nový produkt v segmente sedanov strednej triedy