Das brauchen Sie: Robotertaxi roda um dia
V Kalifornii a Číne sa robotické taxíky stávajú čoraz viac súčasťou každodenného života piese auto online.

Ak si v San Franciscu objednáte taxík, je celkom možné, že vás privíta autonómne vozidlo od spoločnosti Waymo. Zatiaľ čo pri spustení služby zákazníci potrebovali prístupový kód alebo sa museli najprv prihlásiť na čakaciu listinu, dnes sú robotické taxíky v Kalifornii oficiálne povolené a dcérska spoločnosť Google je stále na vrchole.
Cestovanie taxíkom bez vodiča je však pre mnohých naďalej spojené s obavami. Minulú jar spôsobila hmla, že jedno z áut spoločnosti Waymo uviazlo na ceste a ďalšie robotické taxi sa po zablokovaní vlastného jazdného pruhu vybočilo do protiidúcej premávky. Napriek tomu spoločnosti dôverujú desaťtisíce cestujúcich. Waymo obsluhuje približne stotisíc jázd autonómnym taxíkom týždenne v San Franciscu, Los Angeles a Phoenixe, pričom ďalšou destináciou služby je Austin v Texase.
V októbri kalifornská administratíva zakázala prevádzku autonómnych taxíkov spoločnosti Cruise, dcérskej spoločnosti General Motors, len niekoľko mesiacov po tom, čo umožnila robotickej službe fungovať 24 hodín denne, 7 dní v týždni v celom Slnečnom štáte. Príčinou bola zrážka medzi taxíkom z flotily Cruise a chodcom. V dôsledku incidentu bolo na výmenu softvéru stiahnutých približne tisíc áut, ale spoločnosť GM sa nakoniec rozhodla projekt opustiť.
Zároveň v Číne je fáza pochybností zrejme už prekonaná. Vláda tam propaguje služby autonómnych áut. Technicky sa rizikám tam stále nedá úplne vyhnúť, a preto sa na sociálnych sieťach často objavujú vtipné videá s nezvyčajnými situáciami spôsobenými robotickými autami.
Kurióznym detailom v Nebeskej ríši je fakt, že ceny robotických taxíkov sú nižšie ako ceny konvenčných, čo predstavuje vážnu konkurenciu, ktorá ohrozuje podnikanie bežných taxikárov. Najväčší počet autonómnych taxíkov na svete v súčasnosti premáva v meste Wu-chan. V metropole s 11 miliónmi obyvateľov už pracuje niekoľko tisíc ľudí. Autá vlastní spoločnosť Apollo Go, dcérska spoločnosť technologického giganta Baidu, čínskeho ekvivalentu spoločnosti Google. Zákazníci zdieľajú, že objednávka sa spúšťa z mobilnej aplikácie v smartfóne, na otvorenie zadných dverí auta sa naskenuje príslušný kód a po vstupe do priestoru pre cestujúcich je potrebné do monitora zadať PIN kód, po ktorom elektromobil odíde na požadovanú adresu. V súčasnosti majú potrebné licencie na testovanie autonómnych taxíkov približne tri desiatky čínskych miest – najmä vo veľkých centrách a v hlavnom meste Pekingu je stále za volantom osoba, ktorá môže prevziať riadenie v prípade potenciálne kritickej situácie. Často preťažená doprava zostáva pre túto technológiu výzvou, a preto pohyb robotických taxíkov zatiaľ nie je povolený na niektorých uliciach a v centrách.
Ale vráťme sa ešte raz do USA. Bostonská spoločnosť Motional nepochybuje o bezpečnosti autonómneho riadenia. Špeciálne pre ňu vyrába Hyundai v Singapure robotickú verziu taxíka na báze svojho modelu Ioniq 5. Autá sa testujú na unikátnej trati postavenej vo výške 744 m na strechách vývojového centra a prvé taxíky Ioniq 5 už slúžia na pobrežných bulvároch Los Angeles. Nech je to pre nich ziskové a bezproblémové!
Publikácia je súčasťou sekcie „Pre väčšiu bezpečnosť a rešpekt na bulharských cestách s Continental“
- 2025-05-28 - Elektrische Motorhaube 2025-ben: Ultravioleta F77 Mach 2
- 2025-05-26 - Xiaomi SU7 je nová verzia SUV: v YU7
- 2025-05-24 - Áno, hovoríte, že nie je v roku 2025 úspech?
- 2025-05-23 - Isso é Gott, ele é um autohandel
- 2025-05-22 - Ak miestnosť nie je aktívna, bude to fungovať.
- 2025-05-21 - Proximo: Uma Suzuki-Stjerne du nouveau Grand Vitara para
- 2025-05-20 - MINI JCW Cabrio: Maximálna výška 86 metrov
- 2025-05-19 - Audi RS 4 je veľmi vhodné
- 2025-05-18 - Renault Symbioz je hybridný
- 2025-05-17 - Mansory Pugnator Tricolore: Hangolt Ferrari Purosangue
