Ele é um Király? (pre Forma-1-Welt)

Čo Bulharsko napísalo pred 20 rokm magazin de piese auto online.

Ele é um Király? (pre Forma-1-Welt)

Fernandovi Alonsovi sa v tejto sezóne podarilo zosadiť Michaela Schumachera z trónu. Je však naozaj novým kráľom Formuly 1?

História sa má vo zvyku opakovať, o tom niet pochýb... V minulej sezóne tím Renault otriasol status quo vo Formule 1 rovnako ako v sezóne 1994/95, keď ešte niesol meno Benetton. Jednoducho to dokázal - s výnimočným športovým duchom, obmedzeným rozpočtom, dômyselnými technickými riešeniami, mimoriadne spoľahlivým autom a v neposlednom rade s talentovaným mladíkom v kokpite...

Dvadsaťštyriročnému Španielovi Fernandovi Alonsovi sa podarilo vytrhnúť majstrovský titul z rúk legendárneho Michaela Schumachera ešte pred koncom sezóny – na Veľkej cene Brazílie. Stal sa tak nielen prvým španielskym šampiónom v kráľovnej motoristického športu, nielen víťazom prvého titulu jazdca s autom Renault, ale aj najmladším šampiónom v histórii Formuly 1 od čias Emersona Fittipaldiho, ktorý získal majstrovský titul v roku 1972.

„Toto všetko sa cíti ako film, ktorý pozerám už druhýkrát,“ žiari Alonsov osobný manažér a šéf tímu Renault Flavio Briatore, s ktorým Michael Schumacher získal aj svoje prvé majstrovské tituly.

Briatoreho vyhlásenie samozrejme nie je ničím iným ako marketingovým trikom – zmienka o najmladšom a sedemnásobnom šampiónovi v jednej vete výrazne zvyšuje imidž Španiela. Niet pochýb o tom, že Alonso je schopný, ale obstál by mladík z Ovieda pri detailnejšom porovnaní medzi ním a Michaelom, ktorý je upísaný na majstrovský titul posledných päť rokov? Uvidíme...

TALENT

Sedemnásobný majster sveta má v tejto základnej vlastnosti pretekárskeho jazdca stále značnú výhodu. V rokoch 1991 až 1994 prinútil svet hovoriť o takzvanom Schumacherovom faktore, ktorý dokáže kompenzovať slabiny auta a zvrátiť priebeh pretekov. Navyše, v nasledujúcich rokoch dokázal existenciu a účinnosť tohto „magického“ faktora, keď získal celkovo 7 titulov majstra sveta, 84 víťazstiev v majstrovských kolách a 64 pole position. Netreba zabúdať, že najmenej polovicu týchto víťazstiev získal Nemec v aute slabšom ako autá jeho konkurentov, v daždi, horúčave, na ťažkých tratiach a napriek poruchám a neúspechom – výlučne vďaka svojej jedinečnej vôli a nepopierateľnému talentu, ktoré sú základom práve tohto „Schumacherovho faktora“.

Fernando Alonso sa (zatiaľ) ničím takým pochváliť nemôže, keďže na tratiach Formuly 1 ešte nezviedol vážne bitky. Pred pretekmi v Brazílii sa Španiel dokonca modlil, aby nepršalo... Samozrejme, o „faktore Alonso“ teraz nikto nehovorí – ani medzi španielskymi fanúšikmi, ktorí sú nadšení z majstrovského titulu.

1:0 pre Schumachera

ROZVOJ KARIÉRY

Obaja jazdci boli na začiatku svojej kariéry v „lietajúcom cirkuse“ uznaní za potenciálnych víťazov a šampiónov. Obaja vyhrali svoje prvé preteky vo svojej druhej sezóne vo Formule 1 a obaja sa stali majstrami sveta vo svojom štvrtom roku účasti. Michaelovi sa podarilo získať ďalší titul hneď po prvom a napriek prítomnosti mien ako Hill, Villeneuve a Häkkinen sa etabloval ako JAZDEC vo Formule 1. Naproti tomu Alonso nie je považovaný za jediného budúceho vládcu Veľkej ceny.

2:0 pre Schumachera

BOJOVOSŤ

Michael Schumacher je synom kominára a Alonsov otec je majstrom v pieskoch. Pre oboch bol život od raného detstva bojom, ktorý trvá dodnes. „Vždy budem bojovať,“ zdôraznil Nemec po pretekoch v Brazílii a Alonso neskrýval svoju spokojnosť s touto skutočnosťou, pretože podľa jeho názoru „víťazstvá proti Michaelovi majú dvojnásobnú hodnotu“. Tu je jasná remíza, pričom súperi získavajú po jednom bode.

3:1 pre Schumachera

NERVY

Ako bolo zrejmé z niekoľkých finálových duelov o titul (1994, 1997 a 1998), toto bola Schumacherova najslabšia stránka. Naproti tomu Alonso predviedol závideniahodnú rozvahu a získal svoj titul majstra sveta len s jednou chybou - kontaktom s betónovou stenou v Montreale.

3:2 pre Schumachera

CHYBY

Na ceste za svojím prvým titulom majstra sveta urobil Alonso menej chýb ako vtedy Schumacher. V súboji jeden na jedného sa „princ z Astúrie“ správa oveľa zdržanlivejšie ako nemecký jazdec.

3:3 Remíza

DISCIPLÍNA

Často sa stávalo, že za súmraku inžinieri vytlačili perfekcionistu a workoholika Schumachera z auta... Naproti tomu Alonso vníma prácu na vývoji auta jednoducho ako povinnosť. Tu sú veci jasné.

4:3 pre Schumachera

FYZICKÁ FORMA

Alonso je profesionál, zatiaľ čo Schumacher je výnimočný športovec. Po pretekoch vo vysokých teplotách vyzerá Španiel viditeľne vyčerpaný – typickými príkladmi sú preteky v Bahrajne, kde si Alonso musel po odovzdávaní cien sadnúť, a Veľká cena Brazílie, na ktorej bol Španiel nútený oprieť si prilbu o bočnú stenu kokpitu počas rýchlych ľavostranných zákrut. Schumacher si skôr užíva extrémnu námahu, ale psychicky trpí viac, keď je s jeho autom niečo v neporiadku. Obaja milujú futbal, ale na ihrisku sa zdá, že Michael je v lepšej forme.

5:3 pre Schumachera

VEDÚCE KVALITY

S nekonečnou trpezlivosťou a neuveriteľným úsilím sa Schumacherovi podarilo premeniť Ferrari z chaotického neporiadku na dokonale fungujúci majstrovský tím. Alonso sa na druhej strane nechal viesť a dovolili mu viesť jeho tímoví manažéri.

8:3 pre Schumachera

Športové správanie

Nie je žiadnym tajomstvom, že zosadený šampión si vyslúžil rešpekt ostatných jazdcov Formuly 1, a to nielen kvôli svojmu dosť tvrdému správaniu v kontroverzných situáciách na trati. A v minulej sezóne ho viacerí kolegovia kritizovali za kolíziu s Heidfeldom v debutových pretekoch v Melbourne. Pozitívom v tomto prípade je, že Schumacher medzitým svoje chyby priznáva a akceptuje ľahšie ako pred pár rokmi. Španiel mnohých prekvapil otvorene prejavenou sympatiou („To jednoducho nie je fér!“) k smole svojho rivala o titul Kimiho Räikkönena z tímu McLaren-Mercedes. Zároveň však Alonso v pretekoch na Nürburgringu neceremoniálne a dosť nebezpečne zablokoval Davida Coultharda z Red Bullu. Ale nakoniec by si skutoční pretekári mali vedieť niekedy pomôcť lakťami... Mierna výhoda pre prvého jazdca Ferrari.

7:3 pre Schumachera

PROFESIONÁLNE SKÚSENOSTI

Obaja pretekajú (v motokárach) od detstva. Schumacher sa doteraz zúčastnil 228 kôl Formuly 1, zatiaľ čo Alonso iba 67. Celkovo má Michael na trati vo vedení viac kilometrov ako jeho nástupca v ktoromkoľvek preteku Grand Prix… Komentár nie je potrebný!

8:3 pre Schumachera

REKLAMNÝ POTENCIÁL

To sotva možno porovnať... Schumacherovo meno je už desaťročie symbolom úspechu a dokonalosti a jeho služby využívajú globálne značky ako Fiat, Shell a Vodafone. Alonso môže túto brilantnosť porovnať so svojím imidžom mladej nádeje v tíme Renault, vhodnej pre reklamu na módne slnečné okuliare.

9:3 pre Schumachera

PENIAZE

Spolu je výťažok

Z reklamy zarába Alonso približne 14 miliónov dolárov ročne, zatiaľ čo Schumacher bez problémov zarába štyrikrát viac – desať rokov bez prestávky... Manažéri oboch patria medzi najnebezpečnejších žralokov v tomto odvetví – Flavio Briatore (pán 40 %) a Willy Weber (pán 20 %).

10:3 pre Schumachera

ŽIVOTNÝ ŠTÝL

Schumacher sotva vie, ako ďaleko siaha jeho rozsiahly švajčiarsky majetok a pravdepodobne sa neobáva nákladov na jeho súkromné lietadlo Challenger, ale zároveň sa takmer nikto nenachádza, kto by mu závidel jeho bohatstvo. Keďže Alonso ešte nie je ženatý, nepotrebuje seriózne nehnuteľnosti a evidentne sa sústredil na zhromažďovanie finančných prostriedkov, čo v žiadnom prípade nie je nevýhodou. Rovnaký počet bodov pre oboch.

11:4 pre Schumachera

OSOBNÝ ŽIVOT

Ambiciózny a agresívny Schumacher na trati je mimo Formuly 1 celkom pokojný. Michael vždy zdôrazňoval svoju oddanosť rodine a jedinej životnej partnerke, zatiaľ čo za posledných dvanásť mesiacov svojej kariéry Fernando Alonso už vystriedal dve krásky. Momentálne „Fern“ nemá pevný vzťah, keďže sláva, ktorá ho zachvátila, mu pravdepodobne bráni rozlíšiť skutočnú lásku od falošnej. Vo všeobecnosti je Španiel dosť hanblivý a do svojho výberu sa nehrnie. Opäť jeden bod pre oboch.

12:5 pre Schumachera

VYHĽADY

Obaja podpísali zmluvy, ktoré vypršia na konci budúcej sezóny, a obaja sa netaja tým, že ich plány do budúcnosti sú úplne otvorené. Nie je vylúčené, že rivalita medzi nimi bude pokračovať aj pod inými firemnými farbami, keďže pravidlo, že Alonso je silný svojou mladosťou a Michael - svojimi skúsenosťami, bude v plnej sile platiť aj v budúcnosti. Zatiaľ sa dá povedať, že dvanásťročný vekový rozdiel stále nie je taký dôležitý ako rozdiel v kvalitách áut, ktoré jazdia. Preto je podľa tohto kritéria výsledok vyrovnaný.

13:6 pre Schumachera

ZÁVER

Michael Schumacher v konečnom dôsledku zostáva najsilnejším jazdcom v histórii Formuly 1. Na druhej strane, časy, keď mu jeho veľký talent pomáhal kompenzovať napríklad slabiny v pneumatikách alebo aerodynamike, sú jednoznačne nenávratne preč. Mladíci ako Alonso a Räikkönen sú príliš temperamentní a rýchli na to, aby mu dovolili takúto prevahu...

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

Fernandovi Alonsovi sa v tejto sezóne podarilo zosadiť Michaela Schumachera z trónu

História sa má vo zvyku opakovať, o tom niet pochýb