Tento nový automat od BMW Motorrad
Plne automatická aktivácia spojky s automatickým alebo nožným radením pre ešte väčší pôžitok z jazd piese auto online.

Automatický asistent radenia (ASA) je inovatívne technologické riešenie, ktoré uľahčuje a spríjemňuje jazdu na motocykli automatickou aktiváciou spojky. Hlavnými komponentmi systému sú dva elektromechanické aktuátory, ktoré preberajú otváranie a zatváranie spojky a radenie prevodových stupňov 6-stupňovej prevodovky. Eliminuje sa potreba manuálnej aktivačnej páky, čo uľahčuje rozjazd, zastavenie a manévrovanie. Automatický asistent radenia tiež zohľadňuje otáčky a zaťaženie motora, aby optimálne zvolil prevodový stupeň a bod radenia pre maximálnu presnosť.
Vďaka technológii ASA je jazdec menej zapojený do jazdy, čo zvyšuje pôžitok z jazdy na motocykli. Automatický asistent radenia navyše vytvára ešte priamejšie spojenie s výkonným motorom boxer vďaka presnému ovládaniu spojky, čím zabezpečuje presné ovládanie motocykla iba pomocou plynu a v prípade potreby aj radiacej páky.
Keď je zvolený režim M, systém umožňuje radenie prevodových stupňov pomocou ľavej nožnej páky, ako v konvenčnej prevodovke, ale bez nutnosti manuálneho aktivovania spojky. To umožňuje vodičovi zvoliť si okamih radenia. V režime D systém preukazuje svoje výhody. Body radenia volí elektronická riadiaca jednotka motora.
V oboch režimoch, M aj D, si jazdec užíva dokonalé radenie. Výsledkom je efektívne zrýchlenie motocykla a dodatočná stabilita. Napríklad pri zmene prevodových stupňov je do značnej miery eliminovaný trhavý charakteristický pre klasickú manuálnu prevodovku. V súlade s tým je eliminované aj riziko kontaktu medzi prilbou spolujazdca a jazdca. Výhody sú zrejmé aj pri radení nižšieho prevodového stupňa, kde je minimalizované riziko nevyváženosti podvozku. Charakteristiky radenia sa líšia v závislosti od zvolených jazdných režimov. Systém ASA spolu s aktívnym tempomatom a systémom varovania pred čelnou zrážkou formujú budúcnosť pripojených funkcií na motocykloch.
Automatické ovládanie spojky a radenie prevodových stupňov zaručujúce nový pocit za volantom
Niekedy, v zložitejších situáciách, si ovládanie spojky a radiacej páky vyžaduje veľa sústredenia. Napríklad, keď cestujete so spolujazdcom a množstvom batožiny. V takýchto situáciách vám automatizovaný asistent radenia poskytne dodatočnú slobodu a prispeje k väčšiemu potešeniu z jazdy. Stačí stlačiť plyn a výkonný motor boxer vás takmer bez námahy potiahne dopredu, bez ohľadu na to, či sa rozbiehate zo svahu. Systém je obzvlášť užitočný aj v náročnom teréne a pri jazde v teréne.
Elektromechanické ovládače na ovládanie spojky a radenie prevodových stupňov
Automatický asistent radenia je logickým technickým vývojom systému BMW Motorrad Shift Assistant Pro. Dva elektronicky ovládané aktuátory ovládajú spojku a radiace prevody, čím zabezpečujú jednoduché rozjazdy a automatické radenie.
Keď sa stlačí radiaca páka, snímač zaregistruje príkaz. Ďalšie snímače určujú otáčky vstupného hriadeľa a polohu spojky. Tieto hodnoty sú zaznamenávané riadiacou jednotkou prevodovky (TCU), ktorá je pripojená k riadiacej jednotke motora, na modelovanie a riadenie spojky, radenia a stavu.
Spojka je ovládaná elektromechanickým ovládačom s hydraulickým systémom s priamym prepojením medzi hlavným a pracovným valcom. Ovládač reguluje požadovaný preklz spojky, aktivuje ho pri zmene prevodového stupňa a otvára ho pri brzdení.
V režime M môže jazdec pohybovať radiacou pákou v požadovanom smere obvyklým spôsobom. Ak sú otáčky motora v rozsahu požadovaného prevodového stupňa, radenie sa vykoná okamžite. Ak otáčky motora klesnú pod minimum pre daný prevodový stupeň, radenie sa vykoná automaticky, a to aj v režime M.
V režime D sa prevodové stupne menia automaticky v závislosti od zvoleného jazdného režimu, otáčok motora, polohy škrtiacej klapky a uhla náklonu motocykla. Radenie sa vykonáva podľa konkrétnej situácie a dynamických požiadaviek.
- 2025-06-05 - Zoznámte sa s BMW i4 Topmodel 601 lóeről
- 2025-06-04 - Škoda Superb 1.5 TSI m-HEV: en cseh E-szätná národná tálángel (TESZT)
- 2025-06-02 - Subaru BRZ: Eu sou um purista, eu disse isso! (TESZT)
- 2025-06-01 - Ein Legérdekesebbek em Spasovden 2025-ből
- 2025-05-31 - Okos #1 Pro – Problém s kvalitným hashtagom? (TESZT)
- 2025-05-30 - Wartburg 311/3 Coupé: um carré socialista em chervteteje
- 2025-05-29 - Porsche 914: iný pohľad
- 2025-05-28 - Elektrische Motorhaube 2025-ben: Ultravioleta F77 Mach 2
- 2025-05-27 - Das brauchen Sie: Robotertaxi roda um dia
- 2025-05-26 - Xiaomi SU7 je nová verzia SUV: v YU7
