VAZ-2122 - "Niva", Beispiel nur Wenge

Vojenské vozidlo VAZ-2122, založené na modeli VAZ-2121 Niva, je prvým a jediným sériovo vyrábaným obojživelníkom v histórii Volžského automobilového závodu. Bolo určené predovšetkým na prepravu vojenských skupín a nákladu (s možnosťou vybavenia ručnými zbraňami a muníciou), ale vo verejnej dokumentácii je klasifikované ako vozidlo pre rybárov a poľovníkov. Začiatok tohto vývoja s kódovým označením „Rieka“ bol položený na žiadosť Ministerstva vojny ZSSR v prvej polovici 70. rokov 20. storočia piese auto online.

VAZ-2122 - "Niva", Beispiel nur Wenge

Hlavné jednotky pochádzajú z vozidla VAZ-2121, pričom prevodovka a rozdeľovacia prevodovka sú ukryté v utesnenom dne. Vozidlo je schopné plávať úzkymi, pokojnými vodnými plochami s miernymi prúdmi a prekonávať vodné prekážky za jazdy bez akejkoľvek predchádzajúcej prípravy. Štartovanie motora pri teplotách -40 °C sa vykonáva po zahriatí štandardným horákom cez systém potrubí s poistkami umiestnených v motorovom priestore. Auto má štandardný ochranný rám integrovaný do konštrukčného rámu karosérie a okrem nárazových testov pri čelnom a zadnom náraze úspešne absolvuje aj testy prevrátenia. Karoséria je vybavená ľahko odnímateľnou plátennou strechou (s mäkkými plastovými oknami), ktorá sa po zložení nachádza za zadnými sedadlami.

Keďže VAZ-2122 bol určený na vojenské použitie, všetky aspekty v tomto ohľade boli starostlivo zvážené vrátane: prepravy všetkými druhmi dopravy - železničnou, vodnou, cestnou a leteckou (An-12, An-22, Il-76T, Mi-6, Mi-8T), pristátia na padáku, prepravy zranených a uskladnenia osobných zbraní (AK), navijaka, sekery, lopaty, filtroventilačnej jednotky, zariadenia na nočné videnie atď.

VAZ-2122 prešiel kompletným cyklom vývoja a testovania, bol prijatý štátnou komisiou a odporúčaný na výrobu, pre ktorú bol pripravený súbor riadne overenej technickej dokumentácie. V roku 1988 však boli práce na projekte pozastavené. Podľa oficiálnej verzie toto rozhodnutie súviselo so zmenami vo vojenskej doktríne Spojených štátov a Sovietskeho zväzu, podľa ktorých sa všeobecná koncepcia plávajúcich vojenských vozidiel už považovala za príliš zastaranú. Iné zdroje tvrdia, že rovnako ako v mnohých iných prípadoch, ani tu sa sériová výroba nerealizovala výlučne z finančných dôvodov. V rokoch 1976 až 1987 bolo VAZ-2122 vyrobených 22 kusov.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

Hlavné jednotky pochádzajú z vozidla VAZ-2121, pričom prevodovka a rozdeľovacia prevodovka sú ukryté v utesnenom dne

Keďže VAZ-2122 bol určený na vojenské použitie, všetky aspekty v tomto ohľade boli starostlivo zvážené vrátane: prepravy všetkými druhmi dopravy - železničnou, vodnou, cestnou a leteckou (An-12, An-22, Il-76T, Mi-6, Mi-8T), pristátia na padáku, prepravy zranených a uskladnenia osobných zbraní (AK), navijaka, sekery, lopaty, filtroventilačnej jednotky, zariadenia na nočné videnie atď