Wartburg 311/3 Coupé: um carré socialista em chervteteje

Počas prvých rokov výroby bol Wartburg 311 veľmi úspešným exportným modelom, pretože v tom čase boli na Západe stále akceptované dvojtaktné motory. Východonemecký výrobca preto investuje značné prostriedky do diverzifikácie sortimentu na hranice možností. Objavili sa tak luxusné verzie štandardného sedanu, kupé, kabrioletu, dva typy troj- a päťdverových kombi, pick-up a dokonca aj atraktívny dvojmiestny športový model, ponúkaný s odnímateľnou alebo odnímateľnou pevnou strechou. Tento exotický variant s číselným indexom 313 sa však vyrábal vo veľmi limitovanej edícii a sériovo vyrábanou športovou verziou Wartburgu bolo dvojdverové kupé s označením 311/3 piese auto online.

Wartburg 311/3 Coupé: um carré socialista em chervteteje

Rovnako ako všetky ostatné varianty radu 311, aj kupé boli založené na podvozku a hlavnej karosérii štandardného sedanu Wartburg 311, predstaveného v roku 1955. Preto sú identické od predného nárazníka až po predné stĺpiky vrátane čelného skla, palubnej dosky a stĺpika riadenia. Ako charakteristický znak sú v závislosti od modelu nainštalované rôzne rámy svetlometov. Kupé a kabriolet majú tiež spoločnú zadnú časť sedanu vrátane veka batožinového priestoru a uzáveru palivovej nádrže. Zadné blatníky sú však predĺžené a stena za zadným sedadlom je navrhnutá inak. Podlahová konštrukcia, rám, motor, prevodovka a mechanika však zostávajú vo všetkých modeloch úplne identické (okrem kombi a pick-upu, ktoré majú zosilnené pružiny, väčšie kolesá a kratší prevodový pomer). Rozdiely v dynamike a maximálnych rýchlostiach medzi modelmi (okrem kombi a pickupu) sú spôsobené výlučne rozdielnou hmotnosťou a aerodynamikou.

Dizajn karosérie bol navrhnutý v špecializovanej karosárni vo východosaskom meste Meerane, pričom vývoj a implementáciu modelu zabezpečili Erich Luesebinck a Peter Thieme. Prvýkrát bol verejnosti predstavený spolu s modelmi Wartburg Camping a Wartburg 313 Sport na jarnom veľtrhu v Lipsku v marci 1957. Prvé verzie majú stále takzvanú mriežku chladiča v tvare „žraloka“ a vyznačujú sa niektorými ďalšími vonkajšími dekoratívnymi prvkami. Dodávajú sa tiež s komplexnou trojfarebnou kombináciou karosérie (čo je na fotografiách ťažké vidieť, pretože strecha má len mierne inú farbu ako priľahlé plochy). V roku 1959 všetky modely prijali novú mriežku chladiča, ktorá bola prvýkrát predstavená v športovom modeli 313 o dva roky skôr.

Počas prvých troch rokov (1957, 1958 a 1959) sa kupé vyrábali v Mirane. V roku 1959 sa tam však zvládla výroba kombi verzie Trabant P50 a ich výroba bola presunutá do továrne bývalej súkromnej karosárskej dielne Gläser v Drážďanoch, kde sa dovtedy vyrábali malé série kabrioletovej verzie Wartburg 311/2.

Najvýraznejším znakom Wartburgu 311/3 je absencia stredových stĺpikov. Auto teda po odstránení bočných okien nadobúda vzhľad atraktívnej pevnej strechy, čo oslovuje západných zákazníkov, ktorým je primárne určené. Na rozdiel od krátkodobej kabrioletovej verzie modelu 311, ktorá bola z ponuky spoločnosti vyradená v roku 1959, sa Wartburg 311/3 Coupé vyrábal v rokoch 1957 až 1965, pričom počas tohto obdobia sa vyrobilo celkovo 5 487 kusov. Jeden z nich dnes zdobí Retro múzeum vo Varne, odkiaľ sú aj priložené fotografie.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

Rovnako ako všetky ostatné varianty radu 311, aj kupé boli založené na podvozku a hlavnej karosérii štandardného sedanu Wartburg 311, predstaveného v roku 1955

Dizajn karosérie bol navrhnutý v špecializovanej karosárni vo východosaskom meste Meerane, pričom vývoj a implementáciu modelu zabezpečili Erich Luesebinck a Peter Thieme