KS-80: nový model lendario Zündapp

V roku 1980 začal nemecký výrobca motocyklov Zündapp na žiadosť Federálnej agentúry pre životné prostredie hľadať spôsoby, ako znížiť emisie hluku. Rastúca nespokojnosť verejnosti sa zameriavala predovšetkým na mopedy, ktoré nemali žiadne obmedzenia otáčok motora. Následný pokles ich predaja viedol k vytvoreniu novej triedy, definovanej ako „ľahký motocykel“, s maximálnym zdvihovým objemom 80 cm3 a maximálnou rýchlosťou 80 km/h. Zündapp tak vyvinul svoj prvý ľahký motocykel s názvom „KS-80“, ktorého výkon a cena zodpovedali hornej hranici novej triedy magazin de piese auto online.

KS-80: nový model lendario Zündapp

Okrem základného modelu, ktorý bol dostupný v striebornej alebo zlatooranžovej farbe, existovala aj verzia KS 80 Touring bez kapotáže, so zdvihnutými riadidlami a hnedou metalickou povrchovou úpravou. Neskôr sa ponuka rozšírila o dostupnejšiu verziu K 80, ako aj o vyššiu triedu verzií KS 80 Super a KS 80 Sport.

Zündapp KS 80 je vybavený jednovalcovým, vodou chladeným, dvojtaktným motorom, ktorý je integrálne spojený s prevodovkou. V tlakovo liatom, dvojstennom valci cirkuluje chladiaca kvapalina medzi vnútornou stenou a kruhovou medzistenou. Zdvihový objem je 77 cm3 (zdvih piestu 47 mm a priemer valca 46 mm) a maximálny výkon dosahuje 8,7 hp (6,4 kW) pri 6 000 ot./min.

s kompresným pomerom 11,2:1. Maximálny krútiaci moment 10,8 Nm sa dosahuje pri 5500 ot./min. Chladiaci systém je termosifónový, čo eliminuje potrebu čerpadla. Karburátor je typu Bing 21/20/105, pričom nasávaný vzduch je čistený papierovým vzduchovým filtrom umiestneným pod pravým bočným krytom. V tomto modeli spoločnosť Zündapp prvýkrát predstavila novú 5-stupňovú prevodovku, čím sa dosiahlo výrazne rýchlejšie radenie. Motor sa štartuje pomocou nožného štartéra.

Motocykel má liaty rám z ľahkej zliatiny s centrálnou rúrkou. Predné koleso je upevnené na hydraulicky tlmenej teleskopickej vidlici Marzocchi s pružinami. Zadné koleso je upevnené na rúrkovej kyvnej vidlici a je podopreté trojstupňovo nastaviteľnými, hydraulicky tlmenými pružinovo-tlmiacimi jednotkami. Robustná hlavná konštrukcia umožňuje vysokú povolenú celkovú hmotnosť 300 kg. Hliníkové kolesá s rozmermi 1,60 × 17 palcov sú vybavené zosilnenými pneumatikami. Motocykel je vybavený hydraulicky ovládanou kotúčovou brzdou s priemerom 220 mm vpredu a bubnovou brzdou s priemerom 150 mm ovládanou tyčou vzadu.

Elektrinu zabezpečuje bezkontaktná 6-voltová kondenzátorová zapaľovacia jednotka od spoločnosti Motoplat. 35-wattový obvod priamo napája hlavný svetlomet, ktorý je vybavený 35-wattovou dvojvláknovou žiarovkou. Druhý 30-wattový generátorový obvod napája zadné svetlo, brzdové svetlo a osvetlenie prístrojov. Tretí 13-wattový obvod napája systém smerových svetiel, ktorý pomocou špeciálnej funkcie postupne ovláda predné a zadné smerové svetlá. Znížením maximálneho prúdu na polovicu sa minimalizujú straty vo vedení a kontaktoch, čím sa zabezpečí, že smerové svetlo je jasne viditeľné aj napriek nízkemu 6-voltovému napätiu.

Zündapp KS 80 bol posledným modelom v histórii legendárnej nemeckej značky, ktorý sa vyrábal v rokoch 1981 až 1983. Bankrot spoločnosti oznámil v auguste 1984 generálny riaditeľ Dieter Neumeier (vnuk jej zakladateľa). 26. októbra toho istého roku boli výrobné zariadenia predané čínskej spoločnosti Tianjin Motorcycle Co. za 16 miliónov nemeckých mariek (8,2 milióna eur). Výroba mopedov a malých motocyklov Zündapp pokračovala v Portugalsku až do konca 90. rokov.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

Okrem základného modelu, ktorý bol dostupný v striebornej alebo zlatooranžovej farbe, existovala aj verzia KS 80 Touring bez kapotáže, so zdvihnutými riadidlami a hnedou metalickou povrchovou úpravou

Zündapp KS 80 je vybavený jednovalcovým, vodou chladeným, dvojtaktným motorom, ktorý je integrálne spojený s prevodovkou