Renault 21: silná ozvena módy 80. rokov

Pred takmer 40 rokmi, a presnejšie – 20. novembra 1985, bol prvýkrát predstavený mimoriadne štýlový európsky automobil – Renault 21. Vďaka nemu si štátna francúzska spoločnosť udržala vedúce pozície v najkonkurovanejšej triede trhu. Nahrádza osemročný veterán Renault 18, ktorého popularita napriek silnému štartu komerčnej kariéry postupne klesá. Dizajn 21-ky sa vyznačuje ostrými a veľmi čistými líniami, ktoré viditeľne kontrastujú s väčšinou ostatných bestsellerov tej doby, akými boli Ford Sierra a Opel Kadett E. A nejde len o model s úplne novým vzhľadom, ale o celý rad áut s rôznymi motormi, výbavou a veľmi širokou škálou možností. Hlavný rozdiel je v umiestnení motora, ktorý môže byť v závislosti od modelu uložený buď priečne alebo pozdĺžne set lant de distributie swag pret.

Renault 21: silná ozvena módy 80. rokov

Vývoj Renaultu 21 trval päť rokov, počas ktorých spoločnosť kompletne obnovila svoj sortiment, počnúc modelmi 9 a 11 na začiatku 80. rokov, o niečo neskôr nasledovala 25 a druhá generácia päťky a nakoniec Alpine GTA a atraktívny minivan Espace.

Model 21 bol spočiatku ponúkaný so štyrmi typmi motorov – priečne uloženým 1,7-litrovým benzínovým motorom a tromi pozdĺžnymi – dvojlitrovým benzínovým motorom a 2,1-litrovým dieselom a turbodieselom, s výkonom od 76 do 120 k. pre benzín a od 67 do 88 koní. pre dieselové motory.

Podľa údajov Leteckého inštitútu Saint-Cyr je koeficient aerodynamického odporu Renaultu 21 rovný 0,21, čo je aj na súčasné štandardy veľmi dobrý úspech. Hmotnosť vozidla sa v závislosti od modelu pohybuje od 954 do 1160 kg, maximálna rýchlosť sa pohybuje od 163 do 184 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h je v rozmedzí 15,6 až 10,7 sekundy. Čoskoro po spustení výroby sa nový model začal tlačiť rýchlosťou 1 400 kópií denne.

V máji 1989 Auto bolo kompletne aktualizované po technickej aj štylistickej stránke – nový, uhladenejší vzhľad bol teraz celkom podobný Renaultu 25, ktorý bol aktualizovaný v rovnakom čase, a do ponuky pribudla karoséria liftback (ktorá sa na francúzskom trhu čoskoro stala populárnejšou, dokonca aj ako verzia sedan), ako aj športová verzia 2,0 L Turbo. Sedany TXi 2.0 12v a 2.0 Turbo sú k dispozícii s prevodovkou Quadra s pohonom všetkých štyroch kolies. Implementovaný je aj v nevadských kombíkoch vo verzii s 8-ventilovým 2,0-litrovým motorom a v atmosférickom 2,1-litrovom dieseli. Tu treba podotknúť, že verzia Renault 21 Turbo s pohonom predných kolies dosahuje impozantných 227 km/h.

Na autosalóne vo Frankfurte v roku 1989. Predstavený bol model 2,2i s priamym vstrekovaním paliva, pôvodne určený pre nemecký trh, kde boli poistné a daňové predpisy priaznivejšie pre väčšie motory s nižším výkonom. Vstrekovacie motory sú vybavené riadiacou jednotkou Renix, vyvinutou v spoločnom podniku Renault a Bendix. Táto verzia je dostupná aj s pohonom všetkých štyroch kolies, hlavne v modeli Nevada kombi.

Posledné benzínové modely Renault 21 liftback a sedan zišli z montážnej linky začiatkom roku 1994, po uvedení úplne nového liftbacku Laguna, ale diesely a Nevada/Savanna zostali na trhu nejaký čas, kým ich nenahradili podobné varianty Laguna (na konci roka 1994 pre diesely a koncom roka 1995 pre Nevada/Savanna).

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

Vývoj Renaultu 21 trval päť rokov, počas ktorých spoločnosť kompletne obnovila svoj sortiment, počnúc modelmi 9 a 11 na začiatku 80

Model 21 bol spočiatku ponúkaný so štyrmi typmi motorov – priečne uloženým 1,7-litrovým benzínovým motorom a tromi pozdĺžnymi – dvojlitrovým benzínovým motorom a 2,1-litrovým dieselom a turbodieselom, s výkonom od 76 do 120 k