Mercedes C126: Der Wagen é schon fertig en fährt met dem Fahrrad

Počas rokov socializmu, keď Mercedes-Benz prezentoval svoje produkty na Plovdivskom veľtrhu, zvyčajne sa tam vystavovali len masovejšie vyrábané modely alebo tie, ktoré používala vládnuca trieda, zatiaľ čo najprestížnejšie modely elitného nemeckého výrobcu bolo možné vidieť len v reklamných brožúrach. Pravda je, že v tomto období sa občas vyskytli aj výnimky, ako napríklad 300SL, ktorý sa u nás predstavil v roku 1962, alebo 600 Pullmann, ktorý sa prvýkrát a jedinýkrát objavil v roku 1968, no aj tak sa väčšina najdrahších modelov do Plovdivu nikdy nedostala. Medzi nimi bola aj vlajková loď spoločnosti v 80. rokoch – C126 magazin de piese auto online.

Mercedes C126: Der Wagen é schon fertig en fährt met dem Fahrrad

Športová verzia triedy S, klasifikovaná skratkou SEC, ktorá bola prvýkrát verejnosti predstavená na autosalóne vo Frankfurte v septembri 1981, sa vyznačuje jednou jedinečnou vlastnosťou. Je to prvýkrát v povojnovej histórii spoločnosti, čo bol základ triedy S použitý na výrobu kupé. Model je dostupný v dvoch verziách – 380SEC a 500SEC, vybavených motorom V8 s priamym vstrekovaním. Hlava valcov a blok sú odliate zo zliatiny hliníka a spaľovacia komora je v porovnaní s predchádzajúcimi modelmi kompaktnejšia, aby sa znížili tepelné straty. Kompresný pomer sa zvýšil na 9,4 a 9,2, čo tiež prispieva k zvýšeniu spotreby.

Je zaujímavé, že maximálny výkon sa v porovnaní so staršími modelmi znížil, pričom model 380SEC dosahuje výkon 204 koní pri 5250 ot./min a model 500SEC 231 koní pri 4759 ot./min. Časti mechanizmu kľukového hriadeľa sa tak odľahčili, čo prispieva k zníženiu hmotnosti motora a obmedzeniu strát mechanickým trením. Mechanická účinnosť motora sa následne zvýšila vďaka ventilátoru s automatickou reguláciou otáčok v závislosti od teploty chladiacej kvapaliny. Pozitívny vplyv na celkovú prevádzku motora má aj posun maximálneho krútiaceho momentu k nižším otáčkam kľukového hriadeľa. To sa dosahuje voľbou fáz rozdeľovania plynu, zvýšením kompresného pomeru a znížením menovitých a maximálnych otáčok. Voľnobežné otáčky sa znížia na 500 ot./min a na tejto hodnote ich možno udržiavať elektronickým regulátorom. V mestských podmienkach sa tým znižuje spotreba paliva pri voľnobehu o viac ako 40 %.

Karoséria modelu C126 zaujme dokonalým aerodynamickým tvarom a precíznym dizajnom, pričom koeficient odporu vzduchu je v tejto triede znížený na rekordných 0,34. Interiér je mimoriadne luxusný a zároveň spĺňa najprísnejšie a najpresnejšie bezpečnostné normy. Štyri sedadlá sú vybavené samonavíjacími bezpečnostnými pásmi.

Mercedes-Benz C126 je jedným z najdokonalejších predstaviteľov elitnej nemeckej značky. Nikdy nebol vystavený na veľtrhu v Plovdive, ale je vždy prítomný v reklamných brožúrach vydávaných v bulharčine, kde je vždy opisovaný vo výnimočných superlatívoch.

Pokiaľ je známe, prvé takéto exempláre doviezli do Bulharska súkromní majitelia začiatkom 90. rokov, keď už bola výroba modelu zastavená. V rovnakom období bolo jedno takéto auto dokonca zaradené do služby sofijskej polície.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

Športová verzia triedy S, klasifikovaná skratkou SEC, ktorá bola prvýkrát verejnosti predstavená na autosalóne vo Frankfurte v septembri 1981, sa vyznačuje jednou jedinečnou vlastnosťou

Je zaujímavé, že maximálny výkon sa v porovnaní so staršími modelmi znížil, pričom model 380SEC dosahuje výkon 204 koní pri 5250 ot