Porsche 914: iný pohľad
Model 914, uvedený na trh pred 55 rokmi, je pre Porsche niečím úplne novým. Je to prvé sériovo vyrábané auto značky s motorom uprostred, prvé ponúkané iba vo verzii s otvorenou strechou a prvé, ktoré bolo navrhnuté ako nový modelový rad, odlišný od automobilov s motorom vzadu. Model 914, ktorý debutoval v septembri 1969 na autosalóne vo Frankfurte, je tretím úplne novým sériovým vozidlom od spoločnosti Porsche piese auto online.

Vierzehner, alebo „štrnásťročný“, ako ho nazývajú Nemci, v mnohých ohľadoch predbehol svoju dobu, ale v roku 1969 vyzerá cudzo v porovnaní s elegantnými klasikami, ktoré priniesli Porsche skutočnú svetovú slávu. Dizajn auta nevyvolal očakávané pozitívne recenzie a možno aj z tohto dôvodu spoločnosť v médiách nikdy nepropagovala meno stylistu, ktorý ho navrhol. Oficiálne je zverejnené, že model je výsledkom spoločnej práce dvoch neoddeliteľne prepojených automobilových spoločností: Porsche a VW, pričom prvá chcela úplne nový model, ale nemohla si ho dovoliť, a druhá chcela obohatiť svoj sortiment o svieži dizajn. A to je úplne logické, keďže v polovici 60. rokov už Karmann Ghia vyzeral dosť zastarane a jeho nahradenie úplne novým modelom bolo naliehavé.
Medzi oboma spoločnosťami sa tak dosiahla dohoda, podľa ktorej si Volkswagen najal spoločnosť Porsche na navrhnutie športového auta, ktoré mala vyrábať spoločnosť Karmann. Bolo rozhodnuté vybaviť ho novým 1,7-litrovým štvorvalcovým motorom boxer od VW, určeným pre budúci moderný fastback VW 411, zatiaľ čo predné zavesenie kolies, riadenie a päťstupňová prevodovka boli z Porsche 911. Auto bolo v Európe uvedené na trh ako VW-Porsche, ale na americkom trhu sa predávalo iba ako Porsche. Interiér tiež kombinuje známe prvky z značiek VW a Porsche.
V roku 1964, keď dizajnérsky tím v Zuffenhausene prevzal projekt VW-Porsche, zvažoval niekoľko konceptov vrátane návrhov exteriéru, no potom sa vydal vlastnou cestou. Začiatkom roku 1966 bol schválený finálny dizajn exteriéru, ktorý navrhol vtedajší hlavný dizajnér Porsche Heinrich Klie.
Okrem výhod v oblasti ovládateľnosti má variant s motorom uprostred kufor vpredu aj vzadu, vďaka čomu je skutočným cestovným autom s pevnou strechou, ktorá sa zasúva do zadného priestoru. Táto konfigurácia v kombinácii s charakteristickým dizajnom jasne odlišuje model 914 od modelu 911. Vizuálne sa auto výrazne líši nielen od ostatných modelov spoločnosti, ale aj od športových modelov iných spoločností a pri svojej premiére v roku 1969 sa ukazuje ako pozoruhodne individuálne z hľadiska dizajnu.
Bohužiaľ, model 914 bol v Európe od začiatku odsúdený na zánik, pretože bol vnímaný ako VW-Porsche, ale nie ako VW ani ako Porsche. Všetci sa však zhodujú na jednej veci: ponúka neuveriteľnú ovládateľnosť, inteligentný dizajn a obdivuhodnú účinnosť. Podvozok vyvinul legendárny inžinier Porsche Helmut Bott a svoju hodnotu preukázal v Le Mans v roku 1970, kde vyhral kategóriu GT, obsadil šieste miesto v celkovom poradí a štvrté miesto v indexe efektívnosti.
Medzi rokmi 1970 a 1976 bolo vyrobených celkovo približne 119 000 kópií, čo je v skutočnosti veľmi dobrý úspech.
- 2025-05-30 - Wartburg 311/3 Coupé: um carré socialista em chervteteje
- 2025-05-28 - Elektrische Motorhaube 2025-ben: Ultravioleta F77 Mach 2
- 2025-05-27 - Das brauchen Sie: Robotertaxi roda um dia
- 2025-05-26 - Xiaomi SU7 je nová verzia SUV: v YU7
- 2025-05-24 - Áno, hovoríte, že nie je v roku 2025 úspech?
- 2025-05-23 - Isso é Gott, ele é um autohandel
- 2025-05-22 - Ak miestnosť nie je aktívna, bude to fungovať.
- 2025-05-21 - Proximo: Uma Suzuki-Stjerne du nouveau Grand Vitara para
- 2025-05-20 - MINI JCW Cabrio: Maximálna výška 86 metrov
- 2025-05-19 - Audi RS 4 je veľmi vhodné
