Em 40 anos é o primeiro Jeepa Diesel melhor.

Hoci sú dieselové motory účinnejšie a úspornejšie ako benzínové motory, v Severnej Amerike nikdy neboli populárne. To sa trochu zmenilo v 70. rokoch 20. storočia, keď sa ropná kríza stala vážnou hrozbou pre lacný benzín. Ale aj vtedy bola popularita dieselových automobilov len dočasným javom. V roku 1978 spoločnosť Oldsmobile ponúkla prvé americké osobné auto s dieselovým motorom, ktoré však bolo komerčným neúspechom, no okrem neho sa uskutočnilo niekoľko ďalších podobných experimentov, z ktorých najzaujímavejší sa týkal Jeepu magazin de piese auto online.

Em 40 anos é o primeiro Jeepa Diesel melhor.

História naftového Jeepu sa začala v prvej polovici 60. rokov 20. storočia, keď spoločnosť ponúkla možnosť vybaviť modely CJ-5 a CJ-6 britským 3,2-litrovým naftovým motorom Perkins s výkonom 62 koní. O niečo neskôr, keď už Jeep vlastnila spoločnosť American Motors Corporation (AMC), sa táto myšlienka na krátky čas oživila. V rokoch 1980 až 1982 závod spoločnosti v Ohiu vyrábal obmedzené množstvo naftových verzií vybavených motorom Isuzu, ktoré však boli určené iba na export.

Posledný a najambicióznejší pokus v tomto smere sa uskutočnil v roku 1985 z iniciatívy spoločnosti Renault. Zároveň spoločnosť AMC udržiavala úzke partnerské kontakty s francúzskou spoločnosťou a tak vznikla myšlienka implementácie svojho turbodieselového agregátu J8S do časti amerického sortimentu. Celohliníkový štvorvalcový motor váži iba 150 kilogramov a má veľmi vysoký kompresný pomer 21,5:1. Napriek nútenému vstrekovaniu však generuje výkon iba 85 koní, zatiaľ čo výkon štandardného 2,5-litrového benzínového motora Jeep je 117 koní (preto nie je nič náhodné na tom, že v reklamách na tento model sa neuvádza ani výkon, ani spotreba paliva). Navyše, na rozdiel od svojich amerických náprotivkov má naftový motor Renault horný vačkový hriadeľ a rozvodový remeň. Vďaka tomu je (aspoň teoreticky) plynulejší a tichší, ale znamená to aj častejšiu údržbu, pretože remeň je potrebné vymieňať každých 80 000 kilometrov.

Nakoniec sa J8S stal známym častými poruchami tesnení a skrutiek hlavy valcov. Okrem toho, že bol poháňaný mechanickým palivovým čerpadlom bez elektronického riadenia, bol motor vybavený aj medzichladičom, čo ho odlišovalo od väčšiny turbodieselov, ktoré boli vtedy na americkom trhu. V skutočnosti bol v tom čase J8S pomerne populárny po celom svete a našiel uplatnenie vo veľkom počte sériovo vyrábaných osobných automobilov Renault, ako aj v športových kupé Fuego, ako aj v dodávkach Espace, Trafic a Master.

Prvými sériovými modelmi Jeep vybavenými naftovým motorom boli Cherokee a Wagoneer, predstavené v roku 1985. O rok neskôr debutoval naftový pick-up Comanche. Naftový motor sa však spomínal len okrajovo v textoch reklamných brožúr a nikdy nebol zobrazený na fotografii. V pôvodnej verzii boli naftové verzie Jeepu dostupné s trojstupňovou automatickou alebo päťstupňovou manuálnou prevodovkou, no čoskoro zostali len tie s manuálnou prevodovkou.

Krátkodobá prítomnosť naftového Jeepu na trhu bola spôsobená niekoľkými faktormi. Hlavný z nich súvisel s cenami benzínu, ktoré sa koncom 80. rokov stabilizovali, a záujem o palivovú úspornosť naftových modelov dramaticky klesol.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

História naftového Jeepu sa začala v prvej polovici 60

Posledný a najambicióznejší pokus v tomto smere sa uskutočnil v roku 1985 z iniciatívy spoločnosti Renault