Poľský otec, 45 rokov

Vybavenie štandardného osobného automobilu treťou nápravou je posadnutosťou, ktorá zamestnáva mysle konštruktérov už desaťročia. Existuje nespočetné množstvo takýchto premien, ktoré boli v niektorých prípadoch vykonané pre konkrétny praktický účel, ako aj pre účasť na maratónskych rally, ako aj pre potreby rôznych záchranných zložiek, alebo jednoducho pre potešenie. Vo všetkých prípadoch však hlavný účel prídavnej zadnej nápravy súvisí so zvýšením nosnosti bez zhoršenia stability. V histórii existuje mnoho úspešných príkladov takýchto úprav, ktoré vychádzajú z Mercedesu G4, Citroënu DS, Range Roveru a mnohých ďalších známych značiek. Poľský príspevok v tomto smere je, žiaľ, skôr príkladom neúspechu magazin de piese auto online.

Poľský otec, 45 rokov

Vývoj trojnápravového Polonez sa začal pred 45 rokmi ako spoločný projekt továrne FSO a karavaningovej spoločnosti Nevyadov. Trojnápravový pick-up bol dokončený v roku 1981, kedy sa uskutočnili prvé testy. Vďaka dvom zadným nápravám je jeho nákladná plošina pomerne dlhá a teoreticky by mala mať veľkú nosnosť okolo 900 kg, čím sa však hlavné výhody prototypu končia. Napriek atraktívnemu vzhľadu, ktorý je z dizajnového hľadiska celkom slušný, sa auto nemôže pochváliť veľmi dobrou funkčnosťou. Centrálna náprava je poháňaná, zatiaľ čo prídavná zadná náprava je nielen bez pohonu, ale aj bŕzd. Kvôli zdvojeným pružinám sa odpruženie stáva príliš tuhým, najmä keď je nákladná plošina prázdna. Čím je auto povestné, je to, že pri jazde po nerovnom teréne často visí na strednej náprave. V mnohých prípadoch kľuková skriňa narazí na povrch vozovky a neefektívne brzdenie (najmä pri naloženom aute) sa stáva nočnou morou testovacieho tímu.

Je zaujímavé, že namiesto toho, aby bol poslaný do šrotu a úplne zabudnutý, sa trojnápravový Polonez dokázal zachovať dodnes, čo je samo o sebe veľmi dobrý úspech. Neúspešné experimenty vo všeobecnosti v priebehu rokov robili aj mnohé iné automobilové spoločnosti, dokonca aj tie najelitnejšie. V spoločnosti FSO sú však priority pre zachovanie kultúrneho dedičstva jednoznačne podriadené iným kritériám. Zatiaľ čo tam boli unikátne prototypy z konca 50. rokov, ako napríklad taliansky Warszawa Ghia a Syrena Sport, bez váhania zošrotované, šesťnápravový Polonez (ktorý si dokáže doma postaviť každý šikovný remeselník) sa zachoval ako príklad rozsiahlych a úspešných vývojových aktivít spoločnosti FSO počas socialistickej éry.

Autodiely AutoPower
Autodiely AutoPower

Vývoj trojnápravového Polonez sa začal pred 45 rokmi ako spoločný projekt továrne FSO a karavaningovej spoločnosti Nevyadov

Je zaujímavé, že namiesto toho, aby bol poslaný do šrotu a úplne zabudnutý, sa trojnápravový Polonez dokázal zachovať dodnes, čo je samo o sebe veľmi dobrý úspech